Измина повече от век от края на Първата световна война, но физическите напомняния за нея са налице и днес.

Те са представени в "Изоставени места от Първата световна война" (Abandoned Places of World War I) - завладяваща нова книга от археолога и историк Нийл Фокнър.

Представяйки повече от 180 изображения на безлюдните останки от войната, книгата документира бункери, окопни системи, тунели, укрепления и оръжейни позиции, превеждайки читателя от Северна Америка до Австралия през Обединеното кралство.

В увода на книгата Фолкнър пише: „Борбата се простира от калните блата на Фландрия до горите на Аргон, от полските блата до карпатските проходи, от планините по река Изонцо през склоновете на Галиполи до пустините на Ирак.

Когато войната най-накрая приключва – с 1.5 милиона загинали и 30 милиона осакатени за цял живот, конфликтът оставя по-големи материални остатъци от всички предишни войни, взети заедно. Много от тези останки са оцелели и до днес".

Вижте някои от местата, представени в книгата на Фокнър, подбрани от The Daily Mail:

SS Ayrfield, Хоумбуш бей, Нов Южен Уелс, Австралия

Този кораб, построен във Великобритания през 1911 г., е служил и в двете световни войни, преди да намери своя път към настоящото си местоположение през 1972 г., обяснява Фокнър. След като цената му за скрап пада, той е изоставен, а върху ръждясалия корпус пониква малка гора.

Чинкуе Тори, Доломити, Италия

„Петте кули“ са отличителна скална формация на около 3600 метра над морското равнище. Те са сцена на продължителни битки между италиански и австрийски войски.

Връх Можич, Сориска планина, Словения

Тази стоманена оръдейна кула е един от малкото видими елементи от подземен комплекс, съставен от тунели и камери, на стратегическия планински връх с изглед към река Изонцо, разказва Фокнър.

Крепост Каунас, Литва

ова е огромен отбранителен комплекс, построен между 1882 и 1915 г., за да защити балтийския фланг на Руската империя, който се простира на 65 квадратни километра, според историка. Очертавайки съдбата на крепостта, той пише: „Защитавана от 90 000 войници през 1915 г., тя се поддава на германското нападение след 11-дневна съпротива, отчасти поради бомбардировка от чудовищна 420 мм обсадна гаубица, хвърляща еднотонни снаряди“.

Форт Тилдън, Ню Йорк, САЩ

Форт Тилдън е построен по време на Първата световна война, за да охранява подстъпите към пристанището на Ню Йорк, обяснява Фокнър. Той отбелязва, че фортът включва четири минохвъргачки за крайбрежна отбрана и четири оръдия.

SS Heroic, Сидни, Австралия 

ози влекач със стоманен корпус е построен от Великобритания през 1909 г. и след това е иззет от Кралския флот за извършване на спасителни операции край островите Сили по време на Първата световна война. Историкът казва, че е използван и по време на Втората световна война, преди да бъде продаден за скрап през 70-те години на миналия век.

Монте Пасибио, Трентино, Италия

Фокнър описва варовиковия масив на Монте Пасубио като „едно от най-отдалечените бойни полета на войната“. Той пише: „Този масив от назъбени върхове и плата с височина над 2 000 м е видял италианци и австрийци да участват с години в изтощаваща война в замръзващи скални окопи и землянки.“ Това е един от 21 форта, формиращи основната линия на съпротива на Антверпен през 1914 г