В азиатските страни цените на самолетните билети се покачват поради увеличаване на цената на горивото и съответно таксата за гориво. Европейските авиокомпании все още се държат и предлагат големи отстъпки на клиентите, но това няма да продължи дълго. Явно ерата на нискотарифните пътнически въздушни пътувания е към своя край.

В началото на 2022 г. китайските въздушни превозвачи се отказаха от допълнителните такси за гориво върху билетите, тъй като цената на горивото падна под минималната граница, на която се предоставя съответната допълнителна такса. През последните шест месеца обаче ситуацията се промени радикално. Цените на петрола се увеличиха един път и половина и това се отрази на цената на всички видове горива, пише вестник Известия.

Китай не е единствената страна в Източна Азия, където цените на самолетните билети скочиха рязко. Това се отнася както за местния, така и за междуконтиненталния въздушен трафик. За сравнение, не толкова отдавна, за максимум $ 2000, можете да летите от Сингапур до Хамбург. Сега такова пътуване ще струва 5000 долара и това е икономична класа. По данни от април 2022 г. полетите от Сингапур са били с 27% по-скъпи от 2019 г. Полетите от Австралия поскъпват с 20%. По този начин, дори в сравнение с периода преди пандемията, увеличението на цените изглежда доста значително, да не говорим за 2020 и 2021 г., когато билетите бяха сравнително евтини.

Подобно е положението и в САЩ. През 2020 г. билетите струваха доста евтино - полет до Европа струваше смешните 200 долара, а до Чили - 62 долара. Такива атрактивни тарифи бяха запазени до началото на 2022 г., след което ситуацията се промени драматично.

Анализаторите посочват, че през април самолетните билети до САЩ са поскъпнали с 18,6% спрямо март - това е абсолютен рекорд за месечно увеличение на цените в авиационната индустрия. От януари до юни 2022 г. цените са се повишили с 33%. В някои случаи се наблюдава повече от удвояване. Експертите отдават това на няколко фактора. На първо място, това е поскъпването на горивата, които са се увеличили със 150% през последната година. Вторият момент е, че търсенето на полети постепенно се възстановява след пандемията, а броят на местата все още е с 6% по-нисък, отколкото преди пандемията. През предходните години той се е увеличил в съответствие с търсенето. И накрая, друг проблем е недостигът на персонал: авиокомпаниите нямат достатъчно пилоти и стюардеси, а разходите за труд са се увеличили значително. Проблемът е особено актуален за вътрешните линии в Съединените щати.

На фона на Китай и Съединените щати всичко изглеждаше относително стабилно в сектора на европейския въздушен транспорт. Нискотарифните авиокомпании наскоро предлагаха билети за 1 евро, а от офертата за 9 евро можете да се възползвате и сега. Това обаче едва ли ще продължи дълго. По принцип цената на международните полети започва от 100 евро и няма усещане, че това е временно явление.

През последните няколко десетилетия пътуването със самолет в Европа беше много евтино - поне значително по-евтино, отколкото на други континенти. Дори страни, където въздушният транспорт е силно развит и се използва активно от пътниците, като Китай или САЩ, не могат да се конкурират с европейските цени.

Първите нискотарифни авиокомпании се появиха не в Европа, а в Щатите, където за първи път започнаха да дерегулират тази област, поради което успяха да намалят цените. Но в Европа, където винаги е имало много авиокомпании на сравнително малко пространство - поне една за всяка държава - имаше изключително силна конкуренция. И те трябваше да привлекат клиенти чрез най-изгодната оферта. А нискотарифните авиокомпании се възползваха от голям брой летища в страните от ЕС, които не бяха използвани напълно.

Интересно е, че разтоварените вторични въздушни пристанища дори плащат допълнително на нискобюджетните превозвачи, за да бъдат обслужвани от тях - потокът от пътници означаваше добър доход за тях. Всичко това позволи да се запазят цените на билетите на минимално ниво. Но сега всичко се промени и общата тенденция засяга и Европа. Средната цена на билета от 40 евро вече не позволява на авиокомпаниите да поддържат устойчив бизнес модел, но според представители на индустрията цената от 50-60 евро все още може да се счита за достъпна.

Сегашната ситуация в света се превърна в тежък удар за европейската авиационна индустрия. Сега европейските превозвачи са изправени пред безпрецедентен брой отменени полети и закъснения. Петте най-големи страни на континента са имали 7870 отменени полета само през юни. През 2019 г. цифрата е три пъти по-малка. Може би само периодът на пандемията от коронавирус може да се конкурира тук по отношение на броя на отменените полети.

Това лято билетите са много по-скъпи от преди. Така например цената на полет от Аликанте до Лондон е три пъти по-висока от година по-рано. Това се дължи на същото голямо търсене - жителите на европейските страни са уморени да седят у дома през двете години на пандемията от коронавирус и сега масово искат да пътуват. Авиокомпаниите нямат достатъчно персонал. Продължават стачките в Белгия, Франция и Испания, по време на които пилоти и стюардеси настояват за връщане на заплатите на нивата отпреди пандемията и подобряване на други условия на труд.

Цените на горивата в Европа са отделен въпрос. Те продължават да растат и в близко бъдеще проблемът може да стане изключително остър. Европейските страни зависеха от доставките на петрол от Русия и в лицето на санкциите ще трябва да търсят алтернативи. Разбира се, замяната на петрола няма да бъде толкова проблематична, колкото руския газ, но във всеки случай ще стане по-скъпа. Това се дължи както на логистичните разходи, така и на факта, че европейските рафинерии са фокусирани върху руски петрол и предприятията ще трябва да бъдат преустроени.

В Европа горивото в цената на самолетните билети традиционно заема по-малък дял - например в Азия разходите за гориво могат да достигнат 50% от цената на билета. Но въпреки това ще расте. И е невъзможно да пренебрегнем това, опитвайки се да намалим разходите за сметка на нещо друго.

С Русия е свързан и още един проблем, освен този с „горивата“. Руските въздушни превозвачи притежават значителен брой слотове на европейските летища. За да останат в собственост на дружеството, е необходимо натоварване от поне 70%, така че в обозримо бъдеще те ще бъдат освободени. Разбира се, с течение на времето проблемът ще бъде решен, но пикът му ще падне в най-горещия сезон на въздушния транспорт.

Като капак на всичко, нека не забравяме дейностите на зелените активисти, които настояват за по-малко полети, за да намалим въглеродния си отпечатък. Всички тези фактори могат да провокират „перфектна буря“ във въздушната сфера. Така че, с голяма степен на вероятност, не е необходимо да разчитате на връщането на приятни цени за самолетни билети.

Превод: GlasNews