Двигателят е най-скъпият компонент на автомобила и всички собственици на автомобили искат той да издържи възможно най-дълго. За целта е важно да поддържате вътрешността му чиста, така че мръсотията и отлаганията да не увеличат износването му. Нека да разгледаме различните видове замърсяване и методите за справяне с тях.

1. Продукти от механично износване на части
Всички триещи се повърхности са подложени на износване, което води до образуване на частици, които могат да се считат за замърсяване. Износват се цилиндрите и работещите в тях бутала и пръстени, коляновия и разпределителния вал, както и други детайли вътре в двигателя, при които се търкат не само метални части, но и всякакви пластмасови обтегачи и амортисьори. Всички тези частици попадат в маслото на двигателя и го замърсяват. 

Задачата за почистване на маслото от частици, образувани по време на износване, се изпълнява от масления филтър. Но има два нюанса. Първо, когато маслото е студено и следователно вискозно, е трудно да премине през филтърната завеса, което води до отваряне на байпасния клапан. И маслото минава директно, без пречистване. И, второ, фиността на скрининга на филтърната завеса има ограничения и най-малките частици (по-малко от 25-45 микрона) продължават да циркулират през системата за смазване.

Има само два метода за борба с този тип замърсяване: използвайте висококачествени маслени филтри и, ако е възможно, сменяйте маслото по-често, за да премахнете най-малките нефилтрирани частици.

Всички продукти на износване се образуват особено интензивно през първите часове на работа на нов двигател и затова е много полезно да смените маслото след първите 1000-2000 километра.

2. Продукти от изгаряне на гориво
Вторият замърсител на двигателя са продуктите от непълното изгаряне на горивото, които се образуват в пристенния слой на горивната камера. Тук въглеводородното гориво не се окислява напълно от кислорода от въздуха и се образуват частици сажди. Тези частици проникват в картера на двигателя и замърсяват маслото на двигателя. 

При бензиновите двигатели този процес е по-малко интензивен, но при дизеловите двигатели се образуват много повече сажди. Не е случайно, че моторното масло в дизеловите двигатели винаги е черно, дори веднага след смяната. Всички тези процеси са естествени и собственикът може да им повлияе само чрез промяна на вида гориво - преминаване към захранване на автомобила с пропан-бутан или метан. Газообразното гориво наистина осигурява значително намаляване на замърсяването на двигателя от частици сажди.

Собствениците на автомобили в стоково състояние (без пропан-бутан) трябва да помнят, че ако процесът на горене протича в непроектиран режим, тогава образуването на замърсяване е много по-интензивно. Следователно инжекторните дюзи за леки и тежкотоварни автомобили, както и запалителните свещи за бензинови двигатели трябва винаги да работят правилно.

3. Картерни газове
Картерните газове са продукти от горенето на сместа въздух-гориво, които са пробили през буталните пръстени. Те са много токсични, по-мръсни от изгорелите газове, защото са се образували на места с лоши условия на горене. И въпреки всички маслени сепаратори, те съдържат микроскопични капки моторно масло. 

В продължение на много десетилетия картерните газове по причини, свързани с околната среда, не се изпускат в атмосферата, а се смесват с въздуха, влизащ във всмукателния отвор на двигателя. И тези газове замърсяват всичко по пътя си, пише automedia.

Първото нещо, което страда, е дроселът. Черно маслено вещество покрива дроселовата клапа, обездвижва я и пречи на нейното функциониране. И ако задвижването на амортисьора е механично, тогава отлаганията от картерните газове нарушават работата на управлението на въздуха на празен ход.

Движещите се картерни газове допълнително замърсяват всмукателния колектор и понякога парализират работата на системата за промяна на дължината на всмукателния тракт или работата на вихровите клапи.

Е, ако двигателят има директно впръскване на гориво, където струите бензин от инжекторите не измиват всмукателните клапани, тогава плочите и стеблата на клапаните са покрити с дебел слой сажди. Известни са случаи, когато въглеродните отлагания върху пръта не позволяват на клапана да се затвори, което води до неговото изгаряне.

Има няколко начина за борба със замърсяването от картерни газове. Нека започнем с факта, че двигател със заклещени пръстени има огромно количество картерни газове. Тук можете да опитате да декарбонизирате пръстените и ако това не помогне, тогава двигателят трябва да бъде разглобен, дефектен и ремонтиран.

Трябва също така да поддържате масления сепаратор в добро работно състояние и чист, както и да сте сигурни, че клапанът, който контролира потока на картерните газове, е в добро състояние.

Корпусът на дросела и контролът на оборотите на празен ход трябва да се промиват редовно. Ако двигателят има директно впръскване на гориво, периодично трябва да сваляте всмукателния колектор и да го измивате, както и всмукателните клапани.

4. EGR система
Рециркулацията на отработените газове при работещ двигател не вреди на чистотата на двигателя. Но ако неговият клапан, поради замърсяване, започне да се „заблуждава“, като не се затваря напълно в необходимите режими, тогава излишните отработени газове ще доведат до замърсяване на всмукателния тракт. Изправността и чистотата на клапана, както и целия EGR тракт, трябва да се следи внимателно и своевременно да се обслужва или ремонтира.

5. Катализатор
При съвременните двигатели катализаторът е разположен много близо до изпускателните клапани. Следователно разрушаването му с образуването на керамичен прах може да доведе до навлизане на керамични частици в цилиндрите. Това ще доведе до бързо износване на групата цилиндър-бутало, а след това и на целия двигател. Факт е, че маслото ще разпространи абразивните керамични частици, които влизат в него по всички триещи се двойки. 

Такова аварийно замърсяване може да бъде забавено възможно най-много чрез зареждане на автомобила ви с висококачествено гориво. Ако катализаторът на вашия автомобил е известен като ненадежден, състоянието му трябва периодично да се проверява с помощта на ендоскоп.