„Скоростта, с която развиваме индустрията, е абсолютно страшна”, казва Пол Андерсън от Бирмингамския университет. Той говори за пазара на електрически автомобили в Европа. До 2030 година Европейският съюз се надява по улиците на Стария континент да има 30 млн. електрически коли.

Това е нещо, което не е правено никога преди с такава скорост на растеж за напълно нов продукт”, казва д-р Андерсън, който е директор на Центъра за стратегически елементи и критични материали в Бирмингам.

Загубиха ли битката ръчните скоростни кутии?

Въпреки, че електрическите коли може и да са въглеродно неутрални в рамките на жизнения си цикъл, той се притеснява какво ще стане с тях, когато дойде време да слязат от пътя. И по-конкретно какво ще стане с батериите.

 „След 10 до 15 години когато има голям брой (коли) приближаващи се към края на своя живот, ще бъде много важно да имаме рециклираща индустрия”, отбелязва Андерсън. Докато повечето компоненти на електрическите коли са същите като при конвенционалните автомобили, голямата разлика между тях е именно батерията.

Традиционните оловнокиселинни акумулатори подлежат на рециклиране, но същото не може да се каже за литиевойонните им събратя използвани в електрическите превозни средства. Батериите в електрическите коли са по-големи и тежки спрямо тези в традиционните автомобили, като се произвеждат от няколкостотин отделни литиевойонни клетки, като всяка една от тях изисква демонтаж по отделно.

Те съдържат опасни материали и могат да експлодират, ако се демонтират по грешен начин. „Понастоящем, говорим за света, е много трудно да се получи детайлна информация какъв процент от литиево-йонните батерии се рециклират, но цифрата, която всички цитират е 5%”, казва д-р Андерсън. „В някои части на света е значително по-ниска.”

Наскоро Европейският съюз предложи доставчиците на електрически коли да носят отговорност, ако продуктите им се зарязват на бунището след изтичане на жизнения им цикъл, поради което производителите вече започнаха да мислят за това.

 Nissan например използва повторно старите батерии от своите Leaf автомобили за автоматично управлявани машини, които доставят части до работниците в заводите на компанията. Volkswagen, която прави прави същото като Nissan, наскоро отвори и своята първа мощност за рециклиране в Залцгитер, Германия, като планира да рециклира до 3 600 батерийни системи на година в рамките на пилотната фаза на проекта.

Колите ни по подобие на самолетите – слагат им черни кутии. Откога?

„В резултат на процеса по рециклиране, много различни материали се възстановяват. Като първа крачка се фокусираме върху катодни метали като кобалт, никел, литий и манган”, казва Томас Тийдие, ръководител рециклиране в Volkswagen Group Components. „Демонтрираните части от батерийните системи, като алуминият и медта се дават на установени потоци за рециклиране”, добавя той.

Междувременно, Renault рециклира всички батерии от електрическите си коли, но погледнато под друг ъгъл – става дума за няколкостотин броя годишно, пише "Експерт". Автомобилният производител прави това в консорциум с френската фирма за управление на отпадъците Veolia и белгийската химическа компания Solvay.

„Целим да успеем да адресираме 25% от пазара на рециклиране. Искаме да поддържаме това ниво на покритие и разбира се това ще покрие нуждите на Renault”, казава Жан-Филип Хермин, вицепрезидент на Renault за стратегическо планиране относно околната среда.

 Казусът получи внимание от научни организации като Faraday Institution, чийто проект на име ReLiB се опитва да оптимизира рециклирането на батерии от електрически коли, така че процесът да стане колкото се може по-рационализиран.

 „Представяме си по-ефективна, по-рентабилна индустрия в бъдеще”, казва д-р Андерсън, който е наблюдател на проекта. Понастоящем по-голямата част от батерията бива редуцирана в рамките на процеса по рециклиране до черна маса – смес от литий, манган, кобалт и никел. Това изисква енергоемки процеси за да може да се извлекат материалите във форма годна за повторна употреба.

Ръчното демонтиране позволява повечето от тези материали да бъдат запазени, но този подход носи проблеми сам по себе си. Съществуват мощни икономически аргументи за подобряването на рециклируемостта на батериите в електрическите коли. Не на последно място, защото много от елементите в тях се внасят във Великобритания и Европа от други региони.

Идват автомобилите от бъдещето! Кой двигател ще е най-добрият?

 „От една страна имаме проблема с управлението на отпадъците, но от друга страна това е чудесна възможност, тъй като очевидно Великобритания няма доставки на местно ниво на много от фабричните материали”, казва Гавин Харпър, изследовател от Faraday Institution.

 От производствена гледна точка, рециклирането на батерии е най-безопасният начин да се осигурят суровини за нови такива. „Трябва да осигурим, като производител, като европейци, източникът на тези материали, които са стратегически за мобилността и индустрията”, казва Жан-Филип Хермин. „Нямаме достъп до тези материали извън рециклирането – батериите с изтекъл живот са градската мина на Европа”, добавя той