Дългогодишната "вражда" между автоматичните и механичните скоростни кутии  е много интересна. Кой печели и кой губи в този спор, ще решат шофьорите. Интерес анализ по темата публикува YouTube-каналът Savagegeese.

Преди десетилетия ръчната скоростна кутия е предпочитаната от повечето шофьори. Някои от тях дори умишлено си поръчваха тази трансмисия на модели, предлагани с автомат. Тези водачи искат да бъдат свързани с автомобилите си, като по този начин ги контролират.

Автомобилите с ръчна скоростна кутия изискват широко участие на водача и най-вече практика от негова страна, за да може да я използва. Смяната на предавките изисква ръчна работа със скоростния лост, както и работа на крака върху педала на съединителя, като това трябва да бъде синхронизирано.

Кражбите на катализатори из страната продължават

Шофирането на автомобил с механични предавки може да създаде проблем при спиране, но пък тази кутия е полезна при изкачвания и спускания.

Според анализаторите от Savagegeese, натрупаната в началото неприязън към автоматичните скоростни кутии е напълно разбираема - те са бавни, тромави, неефективни и предлагат по-лошо предавателно съотношение от механичните. Въпреки това, те са по-лесни за употреба, защото не искат намесата на водача.

Това е много важно особено за младите и неопитни шофьори, като им помага автомобилът да не загасне в някои ситуации на пътя.

Автоматичните скоростни кутии обикновено са мразени от заклетите фенове на спортните коли, които държат да имат контрол върху оборотите на двигателя във всеки един момент.

Този тип трансмисии не позволява връзка между водача и мотора, която е много важно за някои водачи. Проблемът обаче е на път да изчезне при новите автоматични скоростни кутии, които също позволяват смяна на предавките.

Американски щат обяви кога забранява двигателите с вътрешно горене

Това връща контрола върху двигателя в уравнението и шофьорът вече сам може да избира между ръчен и автоматичен режим. Освен това, човекът зад волана вече има на разположение повече предавки - при някои автоматични трансмисии те са 10, отколкото при механичните кутии.

Независимо от това, механичните скоростни кутии са изправени пред бавна смърт. Когато най-добрият начин за ускоряване беше да се смени предавката, те бяха по-бързи. Другото им предимство е, че също така бяха и много икономични, но това вече са промени. Новите автоматици сменят по-бързо предавките и са по-ефективни, а това води и до подобряване на икономията на горива.

Освен това, автоматикът предлага по-добро предавателно съотношение от механични си аналог, който много рядко разполага с повече от 6 предавки, пише Automedia.bg. Добавете към това разходите за разработване на две трансмисии, които след това трябва да бъдат сертифицирани, а това също струва пари.

Идват автомобилите от бъдещето! Кой двигател ще е най-добрият?

Затова и производителите няма как да бъдат обвинявани, защото те искат да предложат трансмисията с по-добра производителност, която, за разлика от механичната скоростна кутия, е съвместима със системите за подпомагане на водача - като адаптивен круиз-контрол, например.

Някой вероятно ще попита - защо производителите предлагат високопроизводителна кола и след това я правят по-малко забавна за шофиране? Статистиката показва, че обективните данни за ускорението на даден автомобил, които са от голямо значение за потребителя, се постигат именно с автоматична скоростна кутия.

Като цяло - автоматикът печели. И любителите на механични скорости ще бъдат принудени да се насочат към спортни коли с по-малка мощност или пък да се насочат към по-стари превозни средства, които им осигуряват тръпката от ръчните скорости.