Близо 20-годишен дизелов джип с 3-литров двигател отговаря на четвърта екологична група, или почти на най-високите норми, записани в наредбата за замерването им при провеждане на годишните технически прегледи. Това показват тестове на една от големите фирми за ГТП-та у нас.

Автомобилът, ползван за проверката, е на 300 000 км, но спокойно ще може да се движи в центъра на столицата.

В следващите месеци се очаква въвеждането на новите електронни чипове за екологични групи.

Според Тодор Желев, началник на  техническата експлоатация в Съюза на българските автомобилисти (СБА) - нищо няма да се промени при провеждането на годишния технически преглед.

"Пунктовете отдавна са оборудвани с димомери и газ-анализатори, а сега написаните в талоните на автомобилите екокатегории са приравнени към нововъведени екологични групи - четири на брой, които са въведени само за България. Най-ниската - първа, е за най-старите автомобили без категория или с Евро 1. Така всяка следващата става по-висока в изискванията до четвъртата, която е за произведени автомобили след 2009 г.", споделя той пред "Монитор".

Но тестове показват, че стари джипове с дизелови двигатели, често срещани у нас заради ниската си цена, успяват да покрият нормите с повече от отличен резултат.

Въпреки навъртените вече хиляди километри се оказва, че тежките машини се водят екологични. Това означава, че или нормите са занижени, или има грешка при определянето им, коментират експерти.

Промяната при прегледите е зa лeкитe и aвтoмoбилитe дo 3,5 тoнa. Пунктовете ще бъдат дооборудвани от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА със старо име ДАИ) с четящи устройства тип таблет. С тях на автомобилите ще бъдат снимани километражът им, номерът на колата, както и новите чипове за стъклата на колите.

Чиповете се очаква да започнат да се поставят на колите от 12 юли тази година. В тях ще бъде записана всичката информация, която сега фигурира в хартиения талон на автомобила, плюс ключовата новост - екологичната група на автомобила, обясняват от СБА.

Чиповете ще се поставят в стикер, който ще се залепя зад огледалото на предното стъкло. Стикерът притежава уникален номер, а датата и месецът, докогато е валиден техническият преглед, както и новата екокатегория ще бъдат перфорирани за бърз визуален достъп.

Информацията в чиповете ще може да се чете автоматично чрез радиочестотна идентификация от разстояние 20 метра. Четците ще са ръчни устройства, рамки и камери без замесен човешки фактор.

Новата екологичната група на автомобилите ще се определя от европейския стандарт за изгорели газове или датата на производство на МПС-то. За това обаче газовете задължително трябва да отговарят на съответната екологична група.

Така в Coфия, кaктo и в други гoлeми грaдoвe и oбщини, в дни cъc зaмърceн aтмocфeрeн въздух щe мoгaт дa ce нaлaгaт oгрaничeния зa движeниe в oпрeдeлeни зoни нa кoли c пo-ниcкa eкoлoгичнa група.

Новите стикери вдигат цената на ГТП

А новите екочипове ще увеличат цената на годишния технически преглед с около 5 лева. Чиповете ще оскъпят документацията за извършването на техническия преглед, което собствениците на пунктове неминуемо ще прехвърлят на крайния клиент, твърдят експерти.

6 и 80, но без ДДС – чипирането на колите ни. С колко се оскъпява прегледът?