За така наречените "черни кутии" със сигурност сте чували от сферата на авиацията. Устройствата се намират в пилотските кабини на самолетите от доста години и тяхната цел е да записват много информация, която да послужи, в случай на проблем или инцидент, да се разбере какво е породило неочакваното събитие.

Черните кутии скоро ще навлязат и в автомобилите. Директива, гласувана от Европейския парламент в края на 2019 години ги прави задължителни от 6 юли тази година за новите хомологирани модели. С други думи, това няма да засегне всички автомобили сега, но от лятото на 2024 година ще стане факт за всички нови коли на цялата територия на Европейския съюз.

Буферният период, посочен от ЕС е за да може производителите да адаптират и прецизират новата технология. Устройствата, наричани също EDR (event data recorders), обаче, пораждат някои опасения от страна на асоциации и определени потребители, по-специално относно обработката на данни и прекомерното им използване за сметка на шофьорите.

Черните кутии няма да бъдат задължителни за всички автомобили. Както посочихме това ще е само за всички нови коли след 6 юли 2024 година и няма да бъдат поставяни на по-стари и употребявани машини. Уверенията са, че записването на данни ще е ограничено и анонимно и нито застрахователните компании, нито полицейските власти ще могат да използват информацията срещу вас.

Автомобилен гигант планира да спаси дизеловите двигатели с ново гориво

За горепосоченото ни уверява текстът на директивата, където е посочено: "Записаните данни ще се използват само в случай на инцидент. Само разследващи, съдебни органи или изследователски институти трябва да имат достъп до данните от черната кутия".

Какво точно записват черните кутии? Компактните устройства с електронен чип записват данните от автомобила като скорост на движение, фаза на ускоряване или спиране, индикатор за поставяне на предпазен колан, използване на мигач, сила на сблъсък, обороти на двигателя и наклона на дадено превозно средство 30 секунди преди и 10 след инцидент.

Както може би знаете, черните кутии в самолетите записват също и разговорите между пилотите, отчасти за да помогне това да се анализират причините за инцидент, пише Аутомедия. Но при автомобилите такова нещо няма да се случва: "Черната кутия не записва никакви лични данни на водача и пасажерите като звуци и разговори в салона", се отбелязва в евродирективата.