Новите екостикери за автомобили до 3,5 тона влязоха в сила, като те се получават след извършен редовен технически преглед.

Новата мярка за по-чист въздух доведе до опашки пред пунктовете в столицата.

В един от пунктовете за прегледи от сутринта шофьори се редят за проверка и поставяне на новите екостикери. Сред чакащите е и Явор, който е млад шофьор. Автомобилът му е произведен през 98 година. Одобрява въвеждането на новата еко категоризация.

Облепени от днес – 150 000 екостикера по колите ни. С колко скача ГТП-то ни?

"Има коли, които наистина замърсяват, които пускат черно отзад. Тези коли са много опасни. Отдавна трябваше да има такава мярка", споделя той пред БНТ.

Екостикерите са в пет категории. Най-високата включва хибридни и електрически автомобили, които не замърсяват въздуха. А най-ниската първа категория е за най-силно замърсяващите. В нея попадат колите, произведени преди 2002 г.

А с въвеждането на новите стикери времето за преминаване на преглед се увеличава почти двойно, твърдят експертите.

"По-рано по това време са минавали около 5 автомобила, сега това е трети автомобил от 8.30 ч. до сега. Който ви каже, че това е удачна мярка значи е - да не употребявам изрази, които не са лицеприятни", казва Андрей Николчин, председател на комисия за ГТП.

"Ако разчитаме на един екостикер, за да намали замърсения въздух едва ли, просто се удължава времето, става по-сложен прегледът, по всяка вероятност част от автомобилите ще отпаднат. Имахме случай, в който хибриден автомобил не попадна в 5-та група", казва Малинка Бондаренко от СБА.

Новите стикери ще оскъпят крайната цена на прегледа. Увеличението е между 4 и 5 лв.

След като автомобилът премине технически преглед, новият еко стикер се поставя на предното стъкло, зад огледалото за задно виждане.

Новата мярка предвижда най-замърсяващите коли да не се допускат до централните части на големите градове. Забраните могат да се въвеждат от началото на следващата година.