Само неопитни шофьори проверяват нивото на маслото в двигателя чак, когато иконата за маслото светне на таблото. Опитните шофьори редовно следят количеството, за да не се стига до светването на този червен индикатор. Но ако тази, наглед елементарна, процедура се извърши неправилно, последствията може да станат пагубни.

Проверката на маслото е необходима, за да се получи проста информация за количеството и качеството на смазката в двигателя. Лошо е, ако няма достатъчно масло. Но не е добре и то да еповече от необходимото. Оптималното количество се определя от производителя на автомобила. Тази стойност не е постоянна и е в границите на максималните и минималните стойности, показани на пръчката за масло.

Пръчката за измерване на маслото във всеки двигател с вътрешно горене има две маркировки, които ясно съответстват на тези граници. Тоест, докато нивото на маслото в двигателя е между „прорезите“ на пръчката, отбелязани с max и min, няма място за безпокойство. Въпреки че има едно малко, но неприятно „но“.

Когато следим нивото на маслото в двигателя, трябва да сме сигурни, че това, което виждаме на щеката наистина отговаря на действителността. Ето защо е толкова важно да се избягват грешки в измерванията. Широко разпространеното умение за проверка на нивото на маслото в двигателя започна да отмира сред българските шофьори приблизително по същото време, когато старите съветски превозни средства - всички видове Жигули и Москвичи - започнаха да напускат автопарка на страната ни. Тяхната чупливост налагаше всички собственици да могат редовно да проверяват техническото състояние на „старите дами“.

Следователно никой от тях не би направил такава грешка, като например да търси нивото на маслото на пръчката веднага след като загаси колата. За някои тези съвети изглеждат смешни, но е добре да ги припомняме, защото голяма част от новото поколение шофьори не знаят как да направят правилно тази, елементарна наглед, процедура.

Правилната проверка включва първо избърсване на повърхността на измервателната пръчка със суха кърпа. Едва след това трябва да се постави отново в двигателя (до самия край, възможно най-плътно), да се извади и само в този момент да се следи истинското ниво на смазка в двигателя. Би било грешка да проверявате нивото на маслото, докато двигателят работи или веднага след спирането му. В този случай пръчката определено ще покаже много ниско ниво. Просто защото основната част от смазката ще бъде разпределена в целия "двигател", а в масления съд (тук се потапя пръчката) ще присъства в минимални количества.

Ако в такъв момент добавите масло към силовия агрегат до максимум, почти гарантирано ще получите всички удоволствия от преливането, водещи до сериозни ремонти на силовия блок. По принцип, преди да започнете да проверявате нивото на смазката в двигателя, трябва да го оставите да престои поне 20 минути в изключено състояние, пише automedia.

По същия начин не трябва да следите количеството смазка в двигателя, когато колата е паркирана на забележим наклон. В този случай маслото се оттича от едната страна на масления съд. И маркировката за ниво на измервателната пръчка престава да отразява истинската картина. Например, може да бъде надценено, когато има действителен недостиг. Шофьорът ще бъде дезинформиран, няма да вземе подходящи мерки и двигателят ще бъде изложен на риск от сериозен ремонт.