Акумулаторите са ключова част от всеки автомобил и би трябвало водачите да имат информация за тях, но често шофьорите вярват и в доста митове за тях. Вижте кои са те:

Мит 1: Не бива да монтирате акумулатор с по-голям капацитет
Мнозина, включително "майстори", ще ви кажат, че не бива да се монтира батерия с по-висок капацитет от предвиденото за конкретния автомобил, защото тогава тя няма да се зарежда напълно. В това няма нищо вярно. Разликата се усеща само когато акумулаторът е разреден - тогава при онзи с по-голям капацитет ще трябва повече време, докато се зареди напълно.

Мит 2: Твърде мощната батерия може да изгори стартера

Надеждно, а и доста евтино: Как да предпазим колата си от ръжда


Това е пълна глупост. Дори да монтирате десет акумулатора вместо един, съпротивлението на намотките на стартера си остава същото, и съответно токът, потребяван от него, не се увеличава. Законът на Ом не зависи от капацитета на батерията.
И в Русия, и в България този мит вероятно се корени в казармените порядки, които строго забраняваха на ЗиЛ-овете и другите армейски машини да се монтират по-мощни батерии. Но не защото те биха изгорили стартера, а защото, когато машината откаже да запали, неопитните шофьори може да се престараят с опитите и да го повредят механично. Колкото по-мощен е акумулаторът, толкова повече могат да продължат тези безсмислени опити за запалване, и толкова по-висок е рискът за стартера.

Мит 3: Колкото ампер-часа е, толкова часове може да отдава ток

След края на зимата: 6 неща, които трябва да проверим в колата си


Или по-точно: ако акумулаторът е със заряд 60 ампер-часа, значи той може да отдава ток от 1 ампер в продължение на 60 часа, или пък ток от 60 ампера за един час.
Всъщност вярна е само първата половина. Такъв акумулатор наистина може да отдава ток от 1 ампер в продължение на 60 часа, или дори малко повече. Но при натоварване от 60 ампера ще издържи чувствително по-малко от час.
Отбелязаните 60 A-h всъщност са така нареченият капацитет при 20-часов разряд. Ако разделите 60 на 20, ще получите 3 - тоест производителят гарантира, че в продължение на 20 часа акумулаторът може да отдава до 3 ампера ток.
При потребление от 60 А зарядът няма да стигне и за 40 минути.

Мит 4: В студено време батерията се разрежда по-бързо
Нищо подобно: при ниски температури всички химически реакции - а разреждането на акумулатора е именно химична реакция - протичат по-бавно. Всъщност през зимата акумулаторът се разрежда по-бързо в топло помещение, отколкото навън на студа.
Съвсем друг въпрос е, че през зимата батерията трябва да обслужва много повече потребители на енергия, а и стартерните

Мит 5: Акумулатор и батерия е едно и също
Всъщност първоначално това са били два различни термина. Електрическият акумулатор представлява, най-общо, два електрода в електролитен разтвор. А батерията е сбор от такива акумулатори, съединени един към друг. Масовите 12-волтови автомобилни батерии съдържат по шест електрически акумулатора (разговорно "клетки"), съединени постоятелно. Разбира се, отдавна сме свикнали да наричаме тези батерии "акумулатори", без някой да се впечатлява от това.
Капацитетът на всяка отделна клетка е равен на капацитета на цялата батерия - ако тя е 75 ампер-часа, значи и капацитетът на всеки отделен елемент е пак толкова. Но енергията на батерията е шест пъти по-висока от тази на съставляващите я компоненти, защото те се сумират.токове порастват заради повишения вискозитет на моторното масло.

Имате стара кола, а пък и искате добра цена. Трикове за продажбата й

Мит 6: Капацитетът се мери в ампер-часове
Тук материята става малко объркана. Токът се мери в ампери, а времето - часове. Когато говорят за "капацитет" на акумулатора, повечето експерти имат предвид тока, който той може да отдаде до пълен разряд, умножен по времето, за което се случва това. Но това е де факто зарядът на акумулатора. Той се изразява в ампер-часове, но коректната измервателна единица за това е кулон (1 ампер-час е 3600 кулона). А електрическият капацитет се измерва във фаради (1 фарад е равен на 1 кулон/1 волт).

Мит 7: Можете да смените акумулатора с по-малък, стига да е AGM
Това сме го чували дори от продавач в магазин за акумулатори: ако си вземете AGM със заряд 50 Ah, той спокойно замества нормална батерия със заряд 80 Ah. В това няма нищо вярно, и никаква логика. Зарядът си е заряд.
AGM е съкращение от Absorbent Glass Mat - това е сравнително нова акумулаторна технология, при която електролитът е на практика пропит в порите на стъкления сепаратор. Такава батерия има по-ниско вътрешно съпротивление от изцяло течните си предшественици, и е способна да отдава по-високи токове. Освен това не е чувствителна към сътресения и обръщане - може да работи дори наопаки. Използва се основно в нови модели със Старт-стоп система, както и в специални автомобили с много допълнителни консуматори на ток - линейки, пожарни и така нататък.

Оглеждаш кола втора ръка и надзърташ за ръжда. 7 модела, които са тип-топ

Мит 8: Не можете да сложите AGM на стар автомобил
Няма никакъв проблем да монтирате такава батерия на какъвто и да е автомобил - дори на стар Москвич, който има електромеханичен вибрационен регулатор на напрежението. Животът на AGM акумулатора няма да се съкрати, дори напротив - той ще изкара по-дълго от обикновения оловно-киселинен. Границата на напрежение, над която се появяват проблеми, е по-висока при него (14.8 волта), околкото при обикновените (14.5 V).

Мит 9: Акумулаторът се зарежда при всяко пътуване
За съжаление не е точно така. Колкото по-ниска е температурата, толкова по-зле батерията приема заряд (това е и втората причина, освен повишеното потребление, проблемите с акумулаторите да се проявяват най-вече през зимата). Нормалният температурен диапазон, в който акумулаторът се зарежда, е между 0 и 25 градуса по Целзий.

Мит 10: Калциевите батерии са по-добри
Всъщност "калциеви" батерии няма - тези, които са отбелязани с Ca, са си пак оловно-киселинни. Просто при тях оловните плочи са легирани не с антимон, а с калций, което повишава устойчивостта на корозия и намалява саморазреждането. Но това са пренебрежимо малки разлики. Някои производители използват дори сребро.