Мигащите за предупреждение зелени светофари не нарушават Виенската конвенция. Това заявяват от Института за пътна безопасност. Във връзка с публичната дискусия, предизвикана от решението на Столична община да спре зелената мигаща светлина, от ИПБ представят основни изводи от анализ на експерти.

По повод полемиката около узаконяването на използването на зелената мигаща светлина и доколко тя е в разрез с Виенската конвенция, правните експерти на ИПБ изразяват категоричното становище, че цитираният международен документ не забранява използването на зелена мигаща светлина.

Видиш 5 секунди на таймера на светофара и политаш! Оставят мигащото зелено

Законодателството на всяка страна, подписала Виенската конвенция, е съобразено с правилата залегнали в нея дотолкова, че то да не противоречи на тях. Това не възпира тези държави да развиват и добавят функционалности, с които да подобрят безопасността по пътищата. Трябва да се има предвид, че именно в Австрия, където е приета Конвенцията, преди повече от 50 години за първи път е въведена практиката с мигащата зелена светлина.

България и останалите държави от ЕС са ратифицирали Виенската конвенция, но трябва да се има предвид, че тя касае утвърждаването на общите правила за движение. Зелената мигаща светлина се възприема като косвен надграждащ елемент на основен пътен знак – в случая светофарната уредба. С други думи България би нарушила Конвенцията, ако например реши да смени цветовете на светофара и вместо зелено и червено, реши да въведе синьо и бяло.

Появиха се твърдения, че почти никъде в Европа мигащият зелен сигнал не се използва, което не отговаря на истината. Този тип сигнализация се наложил в множество европейски градове като Малмьо, Осло, Амстердам, Аликанте, Прага, Варшава, Вилнюс, Сегед, Братислава, Майорка и др. В България зелената мигаща светлина е въведена експериментално за първи път в град София през 2015 г. Данните показват, че в района на кръстовищата където е въведена, тежките пътнотранспортни произшествия намаляват. 

Зелената мигаща светлина ни дава допълнителна информация, че предстои нейното изключване и преминаване към жълта. Тази допълнителна информация дава на шофьорите възможност съобразно тяхното местоположение да предприемат безопасно поведение. Колкото повече информация получава шофьорът за предстоящите промени на пътната обстановка, толкова е по-малка вероятността той да допусне грешка.

В заключение от ИПБ ще напомним, че България ще продължава да бъде на последно място по безопасност на движението по пътищата докато се допускат брокерите на пътна безопасност да манипулират обществото и държавните институции.