Катастрофата е без аналог по броя на жертвите в последните десетилетия в Европа. Това каза в предаването "Лице в лице" по БТВ Бисер Михайлов, водещ прокурор на разследването на тежкия пътен инцидент на магистрала "Струма", при който загинаха 45 граждани на Република Северна Македония.

Македонските власти ни предадоха огромен обем доказателства, като ДНК проби от роднини на загиналите. Това позволи на българските разследващи много бързо да изготвят ДНК експертизи, което пък позволи тленните останки на загиналите да бъдат освободени и да бъдат транспортирани в Република Северна Македония, заяви Михайлов. Всички 45 жертви са идентифицирани, съобщи той.

Михайлов уточни, че според заключението на техническата експертиза няма никакви следи от взривни вещества или туби с бензин в автобуса, каквито версии се появиха в първите часове след катастрофата. Версията, че в автобуса е имало заготовка за производство на наркотици, появила се в някои медии, пък е толкова нелепа, че не си струва да я коментирам, подчерта прокурорът.

Водещият следовател Мириан Маринов каза, че показанията на оцелелите са съпоставими, няма противоречия между тях и те много добре подкрепят събраните доказателства от вещите лица относно механизма на настъпването на катастрофата, запалването и мястото на пожара.

Маринов съобщи, че вчера е извършен щателен оглед на мястото на тежкия инцидент от вещи лица, автобусът е вдигнат, огледан основно.

Парчето от мантинелата беше вътре в автобуса, на мястото, на което е бил резервоарът с дизелово гориво. Експертите имат обяснение за запалването. В задната част на автобуса е имало туби с дизелово гориво, които се използват за парното на автобуса, но те са цели, пожарът не е стигнал до задната част на автобуса. Двигателят е абсолютно здрав, може да работи. Беше установена причината за пожара, начинът за неговото разпространение, каза следователят, като отказа да разкрие повече подробности.

Автобусът е 18 тона и е отнесъл мантинелата както бръмбар сламка. Самата катастрофа не е тежка, ако не беше възникнало запалването. Ако го нямаше запалването, никой нямаше да пострада. 5-10 метра мантинела беше се сгънала вътре на охлюв. Тази мантинела нямаше как да удържи, дори да е била хваната със 100 болта. Тя разрушава резервоара, който е пластмасов, вследствие на което са възникнали искри. Пожарът се е разгорял бързо, това е създало в салона задимена среда. Оцелелите пътници са се задушавали, но са успели да скочат от задното стъкло. Тези, които не са успели да скочат... не са успели, посочи Мириан Маринов.

Бисер Михайлов поясни, че разследването е в начален етап. За девет дни е събран огромен обем доказателства, но за обвинителен етап все още не може да става въпрос. Имаме работна теза, която гласи, че към момента има начални данни за виновно поведение на водача на автобуса. В отговор на въпрос прокурорът каза, че според него водещата теза е, че за трагедията е виновен шофьорът, въпреки че отново подчерта, че разследването е в начален етап. Събрани са всички експертизи, но делото може да се забави, тъй като може да има искане за международна правна помощ, отбеляза Бисер Михайлов.

Дори и да няма маркировка, водачът е длъжен да следи пътя и да съобразява скоростта с пътната обстановка, да се движи с такава скорост, че да предотврати произшествие, заяви Мириан Маринов.