Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) задвижи проекта за изграждане на магистрала, която ще ни свърже със Северна Македония. Ведомството обяви обществена поръчка за 3,720 млн. лв. с ДДС за изработване на идеен и технически проект заедно с парцеларен план за новия аутобан, който още няма име. Срокът за подаване на оферти е 15 септември. Идеята е магистралата да започва от Дупница с пътен възел, който да я свърже със “Струма”. Оттам тя ще тръгне на запад, като част от трасето ще дублира сегашните пътища Дупница - Кюстендил и Кюстендил - Гюешево.
Цялото трасе ще е около 62 километра, но докато не се изготви точен технически проект, тази дължина е само условна. Намерението е новият път да е с габаритите на магистрала, т.е. 27 метра широк и с проектна скорост на движение 120 км в час.
След изработването на идеен проект, който трябва да предвижда няколко варианта, ще се пристъпи към екологичните процедури и едва след като има одобрена оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС), ще се правят конкретен технически проект и парцеларен план, за да се види какви и колко земи трябва да се отчуждават, пише "24 часа". Срокът за изпълнението на поръчката е 150 дни, но това включва само времето за проектиране. Екологичните процедури са отделно, а при обжалване, както се случва обикновено, могат да се проточат с години. Освен това процедурите по съгласуване на ОВОС ще прекъснат сроковете за изготвяне на техническия проект.
Най-важното за тази магистрала е, че за нея няма и предвидено финансиране в националния бюджет, нито е залегнала в някоя оперативна програма.
Идеята за магистрала на българска територия до границата със Северна Македония възникна след съвместното заседание между правителствата на Кирил Петков и на северомакедонския му колега Димитър Ковачевски през януари.
Тогава двамата споменаха в съвместния протокол изграждане на такава магистрала, тъй като правителството на съседите работи в момента по рехабилитация на пътя след Скопие до албанската граница.
Това е всъщност бившият коридор номер 8, който през 2014 г. отпадна от плановете на Европейската комисия за сметка на създаването на новата TNT пътна мрежа, която има други приоритети.
Намерението на Албания и Северна Македония е отново да поставят в Брюксел на дневен ред въпроса за финансиране на такава магистрала от предприсъединителните фондове.
Обявяването на поръчка за изработване на проект се прави още сега, защото заедно с процедурите по ОВОС времето за подготвителната работа е между 3 и 5 години.
В миналото у нас имаше и друга идея за магистрала в района, условно наречена “Рила”. Тя обаче предвиждаше байпас на “Тракия” през Костенец, Боровец и Самоков до Дупница, защото по този начин се избягва минаването през столицата за трафика, който идва от изток и трябва да се насочи към Северна Македония.
Клавдий 09:00, 11.08.2022
Също като самолетната линия.Ние Струма не сме в състояние да построим.Заради алчността на министър в последния му работен ден като такъв.