След катастрофата с автобус с 16 деца, вероятната причина за която е инфаркт на шофьора, отново върна на дневен ред важни въпроси за сигурността. Сред обсъжданите въпроси е трябва ли да се въведе възраст, след която да не може да се работи в сферата на обществения транспорт.

Мъж, помогнал на децата от катастрофиралия автобус: Бяха много изплашени

„Болестта няма възраст. Да, след навършването на пенсионна възраст, на конкретния човек трябва да му бъдат отнемани всички категории, различни от В. Да може да кара само личния си автомобил, за лични нужди”, коментира адвокат Елица Буенова.

Проблемът според нея обаче е по-различен. „Никой не е застрахован да почине от инфаркт или инсулт зад волана. И на 22 може да получиш и починеш”, каза Буенова.

Тя каза, че е сформирана работна група между МЗ и МВР, която работи по въпроса с издаването на фиктивни медицински.

„В нормалните страни всеки един гражданин има електронно здравно досие, в което всеки преглед при лекар, резултати от изследване, предписани лекарства се отразяват в това електронно досие. Така че не е никак трудно да се проследи този човек, без значение на каква възраст е, дали покрива здравните изисквания за безопасно шофиране, или не. При нас като се каже електронизация – всички институции настръхват. Това е бич срещу нерегламентираните средства, които постъпват в джобовете”, коментира Красимир Георгиев, председател на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България.

В случая с катастрофата с децата в Габровско, според Георгиев опитът на шофьора по-скоро е допринесъл да не се стигне до по-голяма трагедия. „Ако се беше случило с млад шофьор, резултатите щяха да са други”, каза Георгиев пред Нова.

„Освен това се въвеждат нови европейски изисквания, които либерализират изискванията към водачите, които превозват хора. Например ЕС допуска ако днес придобиете категория В веднага да започнете придобиване на категория D. Това е нещо страшно. Лобито на превозвачите на европейско ниво не е малко. А те страдат от недостиг на водачи”, смята Георгиев.

„Има можещи и неможещи водачи, има дисциплинирани и не, такива, които отговарят на изискванията, и такива, които не. Трудно ще въведем възрастово ограничение”, смята Георгиев.