В Световния ден на околната среда на 5 юни отвсякъде идват призиви да бъдем „еко“. Мащабните кампании на различни държавни и общински служби призовават хората да пазят природата и светът, в който живеем всички ние. Обичайно след кампаниите за информираност и почиствания на различни точки, на 6 юни отново виждаме, че не пазим природата, така както заслужава.

Един от най-големите проблеми на Пловдив безспорно са отпадъците, а справянето с него от ден на ден изглежда все по-трудно. В същото време виждаме, че всяка година парите за извозването на отпадъците и почистването на града скачат с милиони. За 2023 година тези дейности ще струват 55 млн. лева, които ще се платят от джобовете на пловдивчани и бизнеса под тепетата.  Близо 30 млн. лева от тази сума идва от бизнеса, а останалите са от физически лица.

Възможно ли е обаче този тренд да се обърне, а вместо фирмите в Пловдив да плащат баснословни суми за такса „Битови отпадъци“, дори да печелят от тях?   Според бизнесмена Иван Петлешков, който е собственик на една от най-големите рециклиращи компании в България,  това е напълно реално, като той вече е започнал да го прилага.

„Трябва да спре да се гледа на отпадъците като боклуци. Това е суровина, от която дори може да се печели, а дейността да се самоиздържа без огромни налози за бизнеса и дотации от общините“, категоричен е Петлешков.  Той е създал компания, която няма цел печалба, а да промени изцяло културата на изхвърлянето на отпадъците, както и тяхното последващо третиране.   Първият обект, който не е изхвърлил нито килограм боклук на сметищата е комплексът 7Points. Създаденият модел се очаква да бъде въведен и в два от моловете в Пловдив – “Markovo Tepe” и “Plaza, с които компанията на Петлешков е в процес на преговори.

 

„Марица полимер“ и възходът й в България и Европа

Това не е първата компания на Иван Петлешков, свързана с управлението на отпадъците и рециклирането. Той е собственик на една от най-големите фирми не само в България,но и в Европа, за рециклиране на пластмаса.  Той влиза през 2020 година в предприятието „Марица полимер“, където участие имат китайски бизнесмени.

„Беше период, в който китайците мислиха да напуснат компанията, като тогава влязохме заедно с консорциум „ПИМК“ в управлението й. Фирмата бе със затихващи функции, а сега  една от най-големите на пазара. На челните места сме  по рециклиране на пластмаса най-вече на полипропилен, като имаме линии и за полиетилен, ABS и отскоро полиуретан“, каза Петлешков.  Те рециклират пластмасовите отпадъците и произвеждат регранулат, който се използва за различни изделия от пластмаса – закачалки, маси, столове, кошчета за боклук и други.  От фирмата ще минат обаче на следващо ниво, като ще бъдат новатори не само за България, но и в Европа.

„На месец произвеждаме крайно изделие от над 1000 тона. След ковид кризата част от нашите клиенти се отдръпнаха. За това търсихме как да оползотворим тази суровина като краен продукт и да затворим цикъла. В момента чакаме най-голямата шприц машина , която ще бъде в Европа. Тя се произвежда в Китай и ще тежи 167 тона, като само матрицата е 25 тона. Машината ще бъде за направата на транспортен палет с 6 негови разновидности, един от тях е европлета, който е стандарт в ЕС“, обясни пловдивският бизнесмен.  Това ще бъде първата фирма в Европа, която в рамките на една компания, ще затвори пълния цикъл от отпадъците през суровината до крайния продукт, а след това ще изкупува и бракуваните транспортни палети за нова суровина.

„Това ще е напълно завършен цикъл. Представители на Европейската комисия ни казаха, че няма нито една фирма в Европа, която да прави целия процес на кръговата икономика. До този момент не сме използвали нито лев европейски финансиране, като компанията се издържа и развива изцяло от собствени приходи“, обясни Петлешков. Плановете на компанията са да бъде новатор в още един сегмент на рециклирането – да се прави суровина от автомобилни гуми за самите автомобили гуми. Оказва се, че в момента няма нито една подобна компания в Европа.  Най-добрата технология се държи от тайванска компания, която има три завода – в Тайван, Тайланд и Австралия.

„Повечето компании рециклират автомобилните гуми и от получения каучук се правят настилки, смеси за асфалт и други. Има нови евродирективи за производителите на гуми, че в продуктите си трябва да има суровина от рециклирани гуми, иначе подлежат на по-високи налози.  Този продукт обаче е дефицит и поради това ние сме решени да направим пробив и в този сегмент, трудно е, скъпо е, но има бизнес логика в него. С плановете, които имаме пловдивска фирма може да бъде номер 1 в Европа за рециклиране “, каза Петлешков.

Разделното събиране в Пловдив

Амбицията на „Марица полимер“ обаче се сблъсква с реалността в Пловдив. Докато компанията бележи сериозен ръст и популярност в Европа,  рециклирането и разделното събиране на пловдивските отпадъци е доста назад в развитието си и е далеч от европейската практика.

„Нямаме амбиции да печелим от тази компания за разделно събиране. Искаме да покажем, че можем да променим културата за третирането на отпадъците, като покажем и на бизнеса, и на Общината, че с няколко промени в наредбите и добра организация, всичко е възможно“, каза още бизнесменът.

Експериментът в 7Points е довел до това, че в последните месеци не е изхвърлен нито един килограм отпадък на сметището.  От заведенията са разделили отпадъците на хартия, пластмаса, стъкло и биологичните отпадъци. Последните са предадени на Компостиращата станция на Община Пловдив по силата на договор, като тя ги произвежда в комопс, който се използва за озленяването на града. За останалите суровини се получат пари, като по този начин целият процес на събиране на отпадъци и третирането им се самоиздържа.

„С този опит, който направихме, показахме на Община Пловдив, че  с промяна на Наредба 1 магазини и ресторанти могат да събират разделно. Тези обекти генерират 1/3 от отпадъка на града. Към момента това да се приложи към домакинствата е трудно, но всеки един магазин и търговски обект – напълно възможно е.  Създава се култура по този начин, като това в един момент може да се приложи и към домакинствата. На практика с тази организация на сметоизвозване нито килограм боклук не отива на сметището.  Това трябва да се приложи при изготвянето на новия договор за сметосъбиране, което ще намали сериозно разходите, както на бизнеса, така и на Общината.  Освен по-малкото пари, това ще се отрази и пряко на по-доброто качество на живот на хората, защото градът ще е по-чист, а сметищата по-празни“, каза Петлешков.

 Разделното сметосъбиране в 7POINTS

 

"Марица Полимер"