“Едно от най-важните неща, които се обсъждат в подхода позитивно образование, е характерът. За съжаление в нашия Закон за образованието има 55 хиляди думи, но думата характер отсъства. И тъй като се смята, че каквото пише в закона, ние това трябва да правим, излиза, че официално трябва да възпитаме безхарактерни ученици”, така смятаният за “баща” на съвременната училищна психология в България Панайот Рандев започна срещата си с начални учители от областта, която се състоя в залата на Регионалния исторически музей в Благоевград.
Самият той е бил ръководител на Асоциацията на училищните психолози в България и член на ISPA – Международната асоциация по училищна психология, която наред с многобройните си дейности и програми осъществи през 90-те години първите професионално направени конкурси за директори на образователни заведения и създаде по поръчка на МОН системата за атестиране на директори и учители в системата на образованието. Работил е в Института по психология на БАН. Провел е десетки изследвания и е създал, адаптирал и внедрил множество психологични тестове и програми за управление на човешките ресурси. Понастоящем продължава да е училищен психолог. Работи в столично училище и тъй като, както сам сподели, не обича да се задържа на едно място, сключва договори за по 2-3 години, след което започва в друго училище.
Именитият специалист, който е бил и главен психолог на Сухопътни войски на Българската армия, гостува в Благоевград по покана на Сдружението на началните учители – област Благоевград. Той разговаря с педагозите именно за развитието на учениците и ролята на началния учител. Поради големия интерес срещата продължи по-дълго от планувания час и половина, като изтъкнатият психолог даде изключително полезни напътствия и съвети на учителите, конкретни задачи и упражнения за работата им с учениците за формирането и развитието на характера.
В началото той проследи развитието на целите на образованието в исторически план. Така например през 18 и 19 век основната цел е била формиране на т.нар. 3 R /от английски reading, writing, arithmetic – четене, писане, смятане/.
“Ние и до днес това правим, особено в началното училище. За съжаление обаче, като видим изследванията – и наши, и чужди, се оказва, че над 40% от завършилите основно образование са функционално неграмотни. Тоест, имат проблеми дори и тези три R – четене, писане, смятане, и то 220 години след формулирането им като цел. Дали заради малцинства, немотивирани ученици, недостатъчно ефективни учители и родители, но тъжната истина е това – между 1/3 и 1/2 от завършилите основно образование имат сериозни проблеми в четене, писане и смятане”, анализира експертът.
Той призна, че има клиенти десетокласници, които не знаят таблицата за умножение, и изрази недоумение какво са правили 9 години тези ученици, учителите и родителите им, за да се стигне до това положение.
Така на фона на функционалната неграмотност в началото на 21 век в родното образование, според П. Рандев по брюкселски източници се заговаря за основни грамотности и ключови компетентности. “Като видите учебните програми, излиза, че във всеки урок ние формираме тези компетентности. Това е доста налудничаво, няма как да формираш по 5, 6, 7 компетентности. Все едно за един час в автошкола да овладея целия спектър от автомобилни умения, при положение че за това трябват най-малко 100 часа примерно”, коментира прословутите ключови компетентности и начина, по който те са заложени в учебните програми, психологът.
Междувременно още преди 30-40 години големи компании /не български/ установяват, че и училищата, и университетите им доставят работници и служители, които не могат да вършат работата, за която са наети. Тоест, макар да са били обучавани в някакви компетентности, отивайки в сериозна, съвременна фирма, те нямат умения да работят добре и трябва да бъдат дообучавани. Затова преди 3 години представители на водещи световни университети, компании, институции като Световната банка, Международния валутен фонд, Европейския съюз… се събират на световен икономически форум в Давос и постигат консенсус какво всъщност ще включват уменията на 21 век на глобално ниво.
“Не знам защо в България още не се говори за това, при положение че става въпрос за глобален консенсус. Тоест, най-влиятелните хора в света са казали какво трябва да могат децата, юношите и младежите през 21 век. Вие преценете сами доколко в нашите учебни програми това присъства”, обърна се към учителите в залата П. Рандев и показа таблица, според която уменията на 21 век са разделени в три големи направления. Първото са базисни грамотности /езикова, математическа, научна, информационно-комуникационна, финансова, културна и гражданска/. С тях според специалиста българските ученици се справяли относително добре, по простата причина, че са заложени в учебните програми. По този повод експертът определи грамотността като важна, но не достатъчна.
Второто голямо направление са основните компетентности, или как се подхожда не към ежедневни задачи, а към сложни предизвикателства, за които децата не са учили, но трябва да предложат готово решение. “Тук вече нашите деца сериозно се спъват. Преди 3-4 години имаше едно изследване на PISA /б.р. Програмата за международно оценяване на учениците/ за т.нар. житейски умения и се оказа, че от всичките 47 държави ние сме на последно място. Тоест, нашите деца могат да възпроизвеждат готови знания, но когато се сблъскват с реални неща, изискващи в повечето случаи ситуативни решения, повечето от тях – над 70%, а в отделни случаи и над 90%, не могат да се справят”, разкри П. Рандев и изтъкна, че основна причина за това е фактът, че в българското образование е заложено формирането на конвергентно мислене у учениците, или им се задава въпрос с възможни 3-4 отговора, от които трябва да изберат верния.
Междувпрочем по този начин – на принципа “избери вярното”, са устроени и повечето тестове, давани в училище. “Проблемът е, че в съвременния свят днес, и още повече утре, конвергентното мислене няма да върши работа. Ето например сега задачата пред хората е как да отидат на Марс, няма един, два, пет отговора и да избереш втория, значи трябва да измислиш нещо. Същото е и в ежедневието и се нарича дивергентно мислене, обратното на конвергентно – едно начало трябва да има 2, 3, 4, 5 варианта, които ти да измисляш, а не някой да ти ги дава”, обясни специалистът и подчерта, че дивергентното мислене основно се сформира чрез креативност, но това далеч не означавало децата само да пеят, танцуват и рисуват.
Третата голяма група от уменията на 21 век са свързани именно с качествата на характера, за което психологът пак припомни, че липсва и дума в новия Закон за предучилищното и училищно образование. Той изтъкна, че именно характерът дава устойчивост на човека, а 40% от случващото се в днешно време с главите на децата е свързано именно с техния характер. Затова образователната система заедно със семейството трябва да спомага за формирането на характера, защото ако учениците знаят много, но нямат характер, по думите му, са едни морални и интелектуални плазмодии без структура и стават много лесно податливи на ситуативни, медийни и всякакви други въздействия.
П. Рандев подчерта, че на глобално ниво има много ясна схема, че съвременното образование е двуяко. От една страна, то е свързано с формиране на компетентности, а от друга – с развитието на характера, като и двете се смятат за еднакво важни да се случат в училищата. “В България обаче сме само на първата част. Тоест, все едно да имаш два крака, но да трябва да бягаш само на ляв крак. Това показва, че или нашите администратори не знаят тези неща, но съм убеден, че ги знаят, защото ходят на всякакви международни срещи и конференции, а аз съм говорил това поне на 100 семинара и ако не в чужбина, тук поне можеше да го чуят. Второто, което вероятно е по-важното, е, че няма технология да го развиват. В смисъл знаят, че има токова нещо, като характер и благополучие, но не знаем как да го правим в училище, или не смятаме, че е достатъчно важно. Поради тази причина бутаме нещо в главите на учениците, каквото влезе, влезе, без то да е достатъчно структурирано, даже организирано. Важното е по програмата бързо да вкараме каквото можем. И даже още по-важно е да попълним едни документи, че сме се отчели с преподаването, а какво е станало, е божа работа”, изрази мнение училищният психолог и за пореден път почерта, че в българското образователно законодателство наредби, разпоредби… няма такова нещо като характер и благополучие, затова и учителите не са длъжни да работят върху това.
Той коментира и че идеята на образованието за развитие на характера е да се компенсира прекаленият уклон към научни и технически знания, който стартирал през втората половина на 19 век. Според П. Раднев в цял свят се видяло, че само с наука и техника няма как хората да са щастливи, здрави и доволни. Експертът даде и подробни дефиниции на характер, обобщаващ го като най-важните качества, отличаващи един човек от друг и организиращ неговите знания и умения. Той говори и за различните модели на личността и измеренията на характера – морален, интелектуален и характер на постиженията.
Експертът предложи и конкретни упражнения, спомагащи развитието на характера, а някои от тях учителите пробваха лично. Така например със затворени очи те трябваше да преценят кога ще изтече 1 минута. По този повод психологът обясни, че времето е в основата на организацията и е най-ценният ресурс. Второто упражнение за деца от всякакви възрасти, включително и от детската градина, бе свързано с това да се пишат цифрите от 1 до 20, а на глас в същото време да се броят в обратен ред от 20 до 1, като се мери времето и грешките.
Като едно от най-добрите упражнения в света, особено при работата с хиперактивни деца, възрастни с деменция и изобщо за всички хора, психологът определи т.нар. Таблици на Шулте. Самите таблици, наричани още “умствен фитнес”, са използвани и при обучението на руските космонавти и представляват квадратчета с определен ред разбъркани цифри, които трябва да бъдат подредени. Същият е и вариантът с букви, обикновено 25 на брой. Специалистът разясни и редица други упражнения, включително и свои авторски, и сподели за редица прелюбопитни изследвания.
“Друга посока за правене на упражнения за характер е да учим децата да отлагат някакво награждаване. Това е изключително важно за самоконтрола”, изтъкна П. Рандев и даде за пример експеримент на австрийския психолог Уолтър Мишел и неговия тест на сладките. Така на 4-годишни деца е давана много вкусна сладка, като им е обяснено, че ако успеят да се сдържат и не я изядат веднага, след 10 минути ще им бъде дадена още една, ако пък я хапнат на момента, няма да получат друга. 1/3 от децата устояли на изкушението и получили втора сладка.
Заинтригуван, психологът проследил за период от 50 години развитието на децата участвали в експеримента. Оказало се, че децата, които са успели да се въздържат и не са изяли сладката, в училище са много по-успешни, завършили са престижни университети, имат добри професии и семейства. Тези, които не са проявили самоконтрол и са хапнали лакомството веднага, са били слаби ученици, имали са по-проблемно поведение, повечето не завършили университети, нямат добри доходи, женят се, развеждат се… “Значи още на 4 годинки можем да видим кои дечица има голяма вероятност да са успешни в училище и в живота”, заключи психологът и допълни, че характерът започва да се формира още на 1-2 години и се развива докъм 15-20-годишна възраст.
По примера на експеримента със сладките П. Рандев коментира, че учениците могат да бъдат мотивирани да си пишат домашните, като им се предлага по 1 лв. за всяка добре написана работа, или общо 5 лв. примерно. “Уловката” е, че ако детето се сдържи 1 седмица, вместо 5 ще получи 10 лв., а ако изчака две седмици, ще му бъдат дадени 15 лв.
“Аз съм правил това изследване и опитът ми показва, че повечето момченца искат веднага 5 лв. Половината момиченца са готови да чакат една седмица и много рядко някой 2 седмици. Същото е и в живота, колкото си по-организиран, културен и си на себе си, толкова можеш да чакаш по-дълго време. Това да успееш да удължаваш във времето удовлетворяването на някакви специфични нужди е много важно качество и характеристика. Да имаш дългосрочна упоритост е абсолютен билет за успех”, категоричен бе експертът.
По време на лекцията си П. Рандев акцентира и на значението, ролята на родителите в образователния процес и взаимоотношенията с родителите. Той отправи предизвикателство към присъстващите в залата, като ги попита какъв процент от положителните резултати на учениците се дължат на учителите, тоест, доколко крайните учебни резултати зависят от тях спрямо родителите и самите деца. В залата се чуха различни отговори – от 30 до 60%, но се оказа, че никой не позна. Психологът показа графика и разкри, че всъщност в начален етап на образованието ролята на семейството /и позитивна, и негативна/ е 60%, 15% на учителите и 25% зависи от самите ученици, в средното образование съотношението е 50% за семейството към 20 за учителите и 30 за учениците, в горния курс границите се сближават с по 35% за родители и за учителите, и чак при висшето образование най-високо – с по 40%, отиват преподавателите и самите студенти, а семейството е с 20%. Данните до такава степен впечатлиха учителите, че голяма част от тях изкараха телефоните си, взеха да снимат диаграмата и да коментират помежду си. Някои се усъмниха в цифрите и поскаха да узнаят как точно е правено изследването.
В тази връзка психологът изтъкна, че по темата са правени много изследвания. Първото е започнало още през 60-те години с 650 хиляди деца в Америка. Тогава е счетено, че нещо е объркано и се правят десетки други изследвания, като някои отчитат още по-ниски резултати, едва 9-10% “в полза” на учителите. Резултатите шокират много хора, включително и конгресмените в САЩ, затова те вземат около 10-15 милиарда от бюджета за образованието и го прехвърлят за семейно образование с аргумент: след като е толкова ефективно семейството, нека децата си учат вкъщи.
В контекста на изнесените цифри и проценти П. Рандев подчерта, че са правени редица преизчисления, проучвания, обобщения, и увери, че данните са абсолютно достоверни и проверени. “Изводите са два. Първо, ако вие, като училище, не направите десетки, и то ефективни форми за партниране с родителите, просто ще бягате на място. Ако успеете да приобщите родителите по най-различни начини, не само да дадат 10 лв. за еди-какво си или да боядисат нещо, а наистина да се включат директно в образователния процес и в училище, и най-вече вкъщи, вие рязко ще си вдигнете учебните постижения, при това, без да сте си мръднали пръста в час”, посъветва П. Рандев учителите.
Той призна, че е изключително учуден защо МОН няма 10, 20, 50 специални програми за конкретно приобщаване на родителите. И вместо да се заделят 10-20 млн. лв. общо за национални програми в тази сфера, които да вдигнат резултатите в цялата страна, по думите му, се правели някакви експерименти тук и там. “И да ви удвоят заплатите, и 5000 лв. да станат, няма какво да направите. Ако вкъщи нищо не се работи, няма как учебните резултати да се повишат. Най-лесното е да привлечем както трябва родителите, но не знаем как, много ни е беден репертоарът и поради това няма истински обратен ефект, какъвто съм видял по света”, заяви П. Рандев.
В потвърждение на думите си психологът разказа как в Америка на училищни концерти идвали по няколко хиляди човека – майки, бащи, баби, дядовци, изобщо всичките близки и роднини на учениците, а тук се смятало за успех, ако дойдат и половината родители.
Психологът разясни и какви всъщност са нивата на партниране между училището и семейството. Първото, най-ниското, и съответно използвано от всички училища ниво, е да информират родителите, например за родителски срещи, прием на документи за 1 клас, как се е представило детето им… “Вие сте от общински и държавни училища, аз съм работил и с много частни училища. Там учителите работят от 8 до 17 часа, след което всеки ден до 21 часа пишат за всяко дете. Това им е задължение и ако не го направят, директорът ги глобява. За мен това е малко прекалено, международният стандарт е такава информация да се праща на родителите веднъж седмично или на две седмици, но това е много важна обратна връзка”, подчерта експертът.
Второто ниво, също много масово използвано, е свързано с периодичното привличане на родителите /няколко пъти в годината/ в различни инициативи, мероприятия. Като ключово П. Рандев определи третото ниво, или т.нар. родителско ангажиране, при което самите близки и роднини на учениците по свое желание искат да се включат и да са част от училищния живот. Например бабата да отиде да прочете приказка на децата от класа, майки и бащи да представят професиите си, да участват в празник на усмивката, прегръдката, или пък да представят заедно какви интересни ястия са приготвили. Именно така – с дейното участие на семейството, психологът подчерта, че училището се превръща в жива система и рязко се вдига мотивацията на децата и тяхната успешност.
За следващите нива – консултиране и коучинг, П. Рандев обясни, че са специализирани и при тях училището било в лицето на учител, психолог, логопед, дава определена консултация на родителя точно какво да се прави. “Тук изключително полезна форма е примерно два пъти годишно в съботни дни учителят да прави нещо като въвеждащо обучение на родителите. Събира ги, да кажем, през октомври и в събота от 10 до 12 часа им обяснява точно как ще учи на грамотност децата им, каква технология, начин ще използва, и самият родител да се научи да прави това вкъщи. По този начин ще бъдете подкрепени, а не вие да правите едно, а майката да каже: “Аз като бях ученичка, го учехме по друг начин, тази нищо не разбира”. Тоест, чрез тази форма вие ще привлечете родителите за партньори и ще синхронизирате работата си между училището и семейството”, даде напътствия на учителите специалистът.
Той обясни и че последното, 6-о ниво, е т.нар. родителски мениджмънт. При него училището учи родителите на деца с тежки здравословни, поведенчески, психологически проблеми как да се справят със специфичните нужди и потребности на децата.
На финала П. Рандев посъветва учителите да помислят как от ниво включване да преминат към ангажиране на семейството. Тоест, не толкова да “дърпат” родителите, колкото част от тях сами да изразят желание, да се включат и да станат част от училищния живот.
Педагозите имаха възможност да задават въпроси, да коментират, да споделят дали прилагат нещо от казаното в работата си.
Началната учителка в благоевградското Х” ОУ Силвия Спасова разказа, че работи с карти, насочени именно към силните страни от характера на учениците, и изрази удовлетвореност от тяхната ефективност и постигнатите резултати.
Накрая педагозите, които през цялото време слушаха внимателно и си водеха записки, благодариха на П. Рандев за ценните напътствия, съвети, разяснения и определиха срещата като изключително полезна за тях.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА