44 ретро возила акостираха в Кюстендил като част от международното класик рали „Стримон”. Колите привлякоха любопитството на кюстендилци от различни поколения. Ралито започна от София, премина през Кюстендил, стигна до Рилския манастир, а финалът бе в Петрич. Това рали се прави отново след 11-годишна пауза.
„Преди 11 години бяхме отново тук, на площад „Велбъжд”. Радваме се, че имаме завидно творческо дълголетие. Даже от участниците от България и Гърция има такива, които присъстваха на първото рали „Стримон”. Това е класическо рали и правилата са малко по-различни от конвенционалните. Имаме си всички атрибути – пътни книжки, съдии, време, измерване, максималната средна скорост е 50 км. Да не забравяме, че това е хоби и да се постигне едно удоволствие от използването на ретро автомобилите. А иначе спортният елемент е за повдигане на адреналина и самочувствието”, обяви организаторът Кристиан Желев. „Естествено, това хоби, както всяко друго, е скъпо. За поддръжката на един такъв автомобил най-важното е да се разполага с правилното помещение за съхраняване. Веднъж реставриран, прави се така, че да не се налага повторна интервенция, има голяма разлика от ремонта”, каза още Желев. Екипите участници са от България, Сърбия и Гърция.
Автомобилите направиха скоростна отсечка от сградата на НАП – Кюстендил до площад „Велбъжд”. В състезанието участват коли, които са по-стари от 30 години. Общата дължина на трасето е 287 км. Спецификата на ретро ралитата е, че за разлика от тези за съвременните автомобили, нямаме абсолютно измерване на времето, т.е. тук целта е не да пристигнеш първи, а основният принцип е точна езда”, заяви Кристиян Желев.
Сред един от най-атрактивните автомобили бе „Мерцедес”, който според собственика му е бил притежание на Ева Браун. Автомобилът е произведен 1936 година. „Екипажът е от Варна и е жива легенда в ретро движението. Най-важното е, че колата е реставрирана в Хасково, а не в Германия, от господин Кирил Николаев, неговият син присъства на ралито. Най-старият гръцки автомобил е „Мерцедес” от 1958 година. В ралитата за разлика от парадите участват малко по-нови автомобили. Трудно ще се видят такива довоенно производство по обективни причини. Нищо, че автомобилите са стари, те си вървят и са в кондиция”, каза още Кристиан Желев. Притежаването на такава кола е определен стил и начин на живот и ти дава възможност да избягаш от унифицирането на 21-и век.
„Ние, общо взето, сме като пътуващ цирк. Искаме да презентираме като ретро движение това, което сме направили през годините. Идеята е ралито да бъде ежегодно, но присъствието на участниците е скъпо, например гърците от Атина са пътували с автовоз до Серес и оттам на ход, това са много километри”, добави Желев.
„Където и да се появим, привличаме внимание. Освен че е хоби, ние живеем със самочувствие, че участваме в съхраняване на наследството”, коментира той.
ГЕРГАНА ИВАНОВА