Срокът на валидност на международните паспорти да бъде 10 години, прие на първо четене парламентът. Депутатите одобриха три законопроекта за промени в Закона за българските лични документи. Два от тях са внесени от Министерския съвет и един от депутати от “Воля”.

Промените, внесени от “Воля”, предвиждат удължаване на срока на валидност на паспортите на българските граждани от 5 на 10 години. По този начин срокът на валидност на международните паспорти ще се приравни с този на другите документи за самоличност, посочват от партията. В мотивите си те отбелязват, че повечето визи за държави извън Европейския съюз са за срок от десет години и се поставят на страница в задграничния паспорт.

Измененията, предложени от Министерския съвет, предвиждат МВР да осигури техническите и организационни условия за издаването на паспорти със срок на валидност 10 години не по-късно от 1 януари 2021 г.

Законопроектът на правителството предвижда още нова процедура за подаване на заявления за подмяна на български лични документи чрез автоматизираната информационна система за електронни услуги на МВнР. Наред с опцията за използване на квалифициран електронен подпис, заявителят ще може да подава заявление в електронен формат и без да използва такъв подпис, като към заявлението приложи копие от валиден документ, чиято подмяна желае. Новата възможност ще изисква по-дълъг период на технологична подготовка, поради което е предвидено изменението да влезе в сила 12 месеца след обнародването му в “Държавен вестник”.

Намаляват се и сроковете за издаване на български лични документи при подадено в чужбина заявление. От 90 дни за обикновена услуга е предвидено срокът да е 45 дни, а при 60 дни за бърза услуга срокът се предвижда да е 30 дни. С измененията се въвежда възможност български личен документ да бъде получен извън страната лично чрез използване на лицензиран доставчик на пощенска или куриерска услуга.

Правителството предлага и изменения, с които се въвеждат срокове за издаване на лични карти и паспорти, а именно при обикновена услуга – до 30 дни, при бърза услуга – до 3 работни дни, а при експресна услуга – до 8 работни часа, от приемането на заявлението. Въвеждат се и срокове за издаване на документ за самоличност на чужденец, а именно при обикновена услуга документът ще се издава за срок до 30 дни, а при бърза услуга – за срок до 10 работни дни. Юлиан Ангелов /”Обединени патриоти”/призова МВР, освен българите зад граница, да облекчи и тези в страната да се сдобиват с лични документи. В момента изискването е да се вадят по постоянен адрес, бих помолил МВР да разработи система всеки един български граждани, без значение къде му е адресната регистрация, да може да подава заявление за документи за самоличност, каза Ангелов.

Заместник-министърът на вътрешните работи Красимир Ципов посочи, че първата стъпка в тази посока вече е направена и вече има възможност да се подаде заявление за издаване на документ за самоличност във всяко едно районно управление или областна дирекция на територията на постоянния адрес на заявителя. Той добави, че догодина предвиждат въвеждането на нова система, така че заявленията да могат да се подават във всяко РПУ. Ципов посочи, че в момента МВР предлага услуга за подаване на заявленията по електронен път, стига да не е необходимо да бъдат снемани биометрични данни. Ако имате валидни биометрични данни, можете да подадете заявлението от всяко мобилно устройство, обясни той.