Всеки автомобил, който е преминал годишен технически преглед, ще трябва да има лепенка с чип за електронна идентификация. Той ще е подобен на чиповете, които сега ветеринарите слагат на домашните кучета и при проверка може да се получи подробна информация за породата, възрастта, стопаните и адреса на четириногото.
Своеобразният електронен нашийник за превозните средства е описан в проект за промяна на Наредба на Министерството на транспорта, публикуван за обществено обсъждане.
Предвижда се чипът да е от типа UHF RFID (от англ. – Ултра висок радио честотен идентификатор), клас 1, поколение 2. Всъщност широката публика вече познава добре подобен тип чипове, с които може да се отключват врати, вдигат бариери, задействат асансьори или да се маркират скъпи стоки и дрехи в магазини и молове. В някои страни, между които и съседна Турция, те играят ролята на винетни стикери.
Цената не е висока, особено когато се произвеждат стотици хиляди или милиони бройки, какъвто е случаят с автомобилите. По-скъпи обаче са четящите устройства, които трябва да скенират информацията от чипа от по-далечно разстояние, включително и от движещи се обекти. Правени са опити, при които данните без проблем се виждат дори и от автомобил, движещ се с 220 км/ч. Но по принцип четящите камери би трябвало да се поставят в зони с ограничения на скоростта.
Ръчни устройства могат да се носят и при проверки от полицаи, граничари, митничари или инспектори от ДАИ. При установяване на нередности или изтекъл срок за явяване на ГТП колата ще бъде идентифицирана и собственикът нарушител ще получава глоба от 50 лв. по Закона за движение по пътищата или принудителна административна мярка “спиране от движение” в случай, че има техническа повреда или отклонения от еконормите за изгорели газове.
Стикерът с чип ще се лепи горе в средата на предното панорамно стъкло, веднага след като са приключили успешно тестовете на автомобила в пункта за ГТП. Новата лепенка ще замени старата, а на шофьорите няма да се дават досегашните талон 1 и талон 2, нито ще се налага той да ги показва при спиране на пътя.
Ново в лепенката ще бъде обозначението с номер за екокатегория. В случай, че последният технически преглед е бил направен в друга държава и колата няма стикер, собственикът ще може да мине на преглед по-рано от изтичането на периода, за да получи наш стикер с екокатегория.
Чипът и стикерът ще съдържат над 50 технически данни за автомобила, като само 5 от тях няма да бъдат кодирани, предвиждат промените в наредбата. На първите места това са регистрационният номер на колата, какъв вид е бил нейния годишен технически преглед на коя дата и в коя държава. Ако е лек автомобил или микробус до 8 места и до 3,5 тона – ще се вижда ясно и цифрата от 1 до 5, тоест – на коя от петте екологични категории отговаря.
Всички останали 54 позиция в чипа ще бъдат криптирани и ще излизат само в случай, че се четат със специално декодиращо устройство. Сред тях са номерът на рамата, датата на първа регистрация, масата, марката и моделът на колата, обемът на двигателя, измерените стойности на отделени газове, вида гориво, показания на километража и други.
Пет екологични групи ще бъдат въведени, но не за всички автомобили, а само за леките коли и микробуси с до 8 места и до 3,5 тона. Ограниченията се въвеждат съгласно Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.) и са предложени като поправки в наредбата за годишните технически прегледи (ГТП).
Целта е всяка община да може в дни с извънредно мръсен въздух да обявява забрани за движение на колите от групи 1 до 4. Тяхната екокатегория ще бъде записана в стикера с чип на предното стъкло.
По условие в Пета екогрупа ще бъдат само колите, които имат само електродвигател или са задвижвани с водородна горивна клетка. Всеки автомобил от най-масовите категории М1 и N1 ще влезе в останалите четири групи по няколко критерия – с какъв ЕВРО стандарт е произведен, през коя е годината е излязъл от завода и какъв е резултатът от проверката на изгорелите му газове. На пунктовете за ГТП за бензиновите двигатели ще се мери с газомер отделeните количества въглероден окис (CO), а дизеловите ще се тестват за количествата отделен дим.
В най-долната Първа група ще попаднат всички двутактови коли като “Трабант” и “Вартбург”, както и тези, които изобщо нямат даже и ЕВРО 1. Колите с газови уредби на пропан-бутан или метан ще бъдат изпробвани за отделени газове и при работа на двигателя с оригиналния вид гориво. Някои от тях – тези, които са произведени и при тестове покриват нормите на екостандарти ЕВРО 5, междинния ЕЕV и ЕВРО 6, могат да влязат и в най-високата Пета екологична група.