Кметът Г. Икономов: Всичко зависи от хотелиерите и ресторантьорите, от собствената им политика, рекламна кампания, от продукта им…
Прогнозите на туристическия бранш в Банско за спад на туристите този зимен сезон се потвърдиха. 4% е спадът, който отчитат от курортната община за периода декември 2018 – март 2019 година в сравнение със същия период на миналата година. Той обаче е далеч под прогнозите на бизнеса за 15-20% спад и дори се е стопил с два процента след отчетените за декември и януари 6%. Цифрите са на база официално отчетените от хотелиерите реализирани нощувки през активния зимен сезон и сочат, че общо 194 207 души са предпочели Банско за своята зимна ваканция и са реализирали 662 683 нощувки.
През миналия зимен сезон туристите са били с близо 9 хиляди повече, или 203 024, а реализираните нощувки са 693 128.
Оптимистични са цифрите по отношение на българските туристи, които бележат ръст от 6% спрямо предходната година. Реализираните от тях нощувки този сезон са 157 489 в сравнение с предходния, когато са били 149 075. Именно българите хотелиерите считат за най-добрите туристи и усилията им са насочени към привличането им и връщането им по родните курорти.
Положителен ръст от 7% бележат и израелските граждани, които са реализирали 69 089 нощувки. Те са сред масовите туристи в Банско и заемат четвъртото място по този показател.
Данните показват, че през този сезон в зимния ни курорт най-много са били туристите от Румъния, следвани от Великобритания, Гърция, Македония, Русия, Сърбия и Черна Гора и Турция. При всички обаче се наблюдава спад на реализираните нощувки спрямо същия период на миналата година. Най-голям е той при турските туристи, при които се отчита разлика от 17%, следвани от Македония с 15% спад и Великобритания с 10%. При останалите спадът е под 10%, като най-малък от 3% е за Румъния.
Интересен е фактът, че през месец март, който се счита за най-слаб през зимния сезон, тази година е отчетен ръст от над 5%.
Големият спад на турски туристи бе отбелязан от бизнеса в Банско още миналия месец. Александър, който е управител на оборотен ресторант в курорта, коментира, че това осезаемо се е усещало през целия сезон. По отношение спада през пиковите месеци януари и февруари той сподели, че основната причина е дългото чакане на опашките на кабинковия лифт, което тогава се усеща най-много и е отказало хиляди туристи, и то платежоспособни.
От хотелиерския бранш коментират, че тези 4% спад биха могли да се стопят, ако работещите в сивия сектор излязат на светло. През последните години усилията на институциите са насочени и в тази посока.
Кметът на Банско Георги Икономов сподели, че всичко зависи от туристическия бранш, който сам трябва да намери решение и да върне туристите в Банско. „Какъв ще бъде един сезон зависи най-вече от ресторантьорите и хотелиерите, от собствената им политика, рекламна стратегия, качеството на предлагания продукт и т.н. Всичко зависи от тях самите и те трябва да помислят как да върнат туристите в Банско”, каза кметът Г. Икономов.
От туристическия бранш коментираха, че по време на почивните и празничните дни в Банско е имало доста туристи, но не очакват обрат в цифрите. Почти на 100% са били пълни големите хотели. Висока заетост е имало и в семейните хотели. Официални данни за реализираните по време на великденските празници нощувки все още няма.
Отрицателен ръст на туристите се отчита за пръв път в Банско от доста години. Данните сочат, че от 2013 година насам ежегодно има ръст на реализираните нощувки, като за 2018 година той е бил 3.5%. Дали летният сезон ще се окаже по-благоприятен за Банско и дали браншът ще успее да привлече достатъчно туристи и да се стопи отрицателният ръст, е рано да се каже.
ЯНА ЙОРДАНОВА