С голям скандал приключва рекламираният като „Международен 3D арт фестивал Благоевград 2019”. Вчера, в последния ден от художествения форум, се разбра, че върху стената на улица „14-и полк“ при казармата, откъдето трябваше да впечатляват благоевградчани художествени 3D интерпретации на красиви гледки от града и културни обекти, всъщност доминират 3D лога на пет местни фирми – „Пиринско пиво“, вода „Балдаран“, боза „Жити“, магазин „Буратино“ и хотел „Езерец“, който с решение на ОбС бе наскоро снабден с минерална вода. Какво общо имат те с обявеното мото на фестивала “Гледки от Благоевград и културни обекти”?, попитаха в редакцията на „Струма“ недоволни от видяното благоевградчани, защото от общо 14 изображения пет са чиста реклама на търговски марки, останалите сякаш са пълнеж към съвсем друга идея.

Така и не стана ясно колко точно са участниците, как са подбрани, какви ангажименти имат според заданието на проявата. Иначе събитието бе гръмко афиширано като международно само заради участието на един художник от Сърбия.

Арт изявата се финансира от джоба на данъкоплатците с 12 110 лв. през фонд „Култура“, пред който кандидатства Сдружение за изкуство „Арт Юнивърс“ с председател съдържателя на популярното заведение „All stars” в Благоевград Александър Миловански, печелил от общината и други проекти.

Основателните въпроси, на които читателите на вестник „Струма“ поискаха отговори, са защо се рисуват рекламни лога и се рекламират стоки, търговски марки и обекти и колко е наемът на площта за реклама на фирмите? На кого и колко са платили спонсорите, чиито фирми се афишират – на общината, на организатора или на художниците? Защо не са поканени всички фирми да участват и как е направен подборът на въпросните пет, чиито лога са изобразени като картички?

Според правилника за работа на фонд „Култура“ лицето или сдружението, спечелило финансиране от общината, задължително трябва да има и свое финансово участие в реализирането на проекта. Според рекламния постер фестивалът приключва днес.

„Рекламните изображения ще се премахнат!“, категорична бе в отговор на зададените въпроси зам. кметът по културата Христина Шопова. Тя коментира, че организаторът, без знанието и одобрението на общината, явно е решил да покрие своето участие със спонсорство на няколко фирми с обещание за реклама, която не е обект на проекта, нито на каквато и да е договореност за рекламна площ с община Благоевград.

Припомняме, че стената на казармата специално бе боядисана в бяло заради грандиозно рекламираното като „международно“ събитие, като бяха заличени творби на ученици и художници, рисувани на същото място преди време.

ДИМИТРИНА АСЕНОВА

Въпросите на „Струма” към община Благоевград

Имаме няколко въпроса относно изпълнението на проекта за 3D фестивал, за който от фонд “Култура” се плащат 12 300 лв. със задание “Гледки от Благоевград и културни обекти”: 
1. Защо се рисуват рекламни лога и се рекламират стоки, търговски марки и обекти? До момента 4 от изображенията са реклама на магазин “Буратино”, хотел “Езерец”, боза “Жити” и “Пиринско пиво”. 

2. Колко е наемът на площта за реклама на фирмите за логата им и на кого са платили спонсорите – на общината, на фирмата, спечелила проекта, или директно на художниците? 

3. Колко плащат фирмите за ползване на рекламна площ? 

4. Кой одобри какво да се рисува и допусна изместване на темата на одобрения проект? 

5. Ако е решено темата на проекта да се разшири с включване на чиста реклама, поканени ли са всички фирми да участват и как е направен подборът? 


Рекламните рисунки, които се появиха, маскирани като културни обекти, ще бъдат изтрити