Ако Европарламентът гласува „Пакета Макрон“, ни заплашва масов фалит, това обявиха пред „Струма“ собственици на транспортни фирми от Дупница. Сред тях е и братът на бившия кмет Първан Дангов – Веселин Дангов. Откриваме го по телефона на пристанището в Солун.

Като собственик на фирма за международен превоз той е с лоша прогноза: “Очаква се масов фалит на превозвачи на товари след въвеждането на ТОЛ таксите. Годишните такси за един ТИР в момента са 1700 лв. След въвеждане на още една такса сумата ще скочи на около 13 000 лв. годишно. Ще поскъпнат и стоките по магазините. За 1000 км пробег на камиона само за ТОЛ такса ще се плаща 500 лв., отделно гориво, амортизация… и за собственика не остава почти нищо”, казва Дангов.

Браншът страда и от друг хроничен проблем – липса на шофьори с добра квалификация. Георги Тегарков от Дупница от една година пуска обяви за шофьори на двата си ТИР-а, но не може да намери добре подготвени. Самият той е завършил професионално училище по автотранспорт през 1974 г. и от 1975 г. е зад волана. През 1993 г. регистрира транспортна си фирма. Тръгва в бизнеса с автобусен превоз, след това се насочва към извоз на стоки до Италия, Гърция и обратно. Но сега е принуден да обяви за продан тежкотоварните камиони и да затвори фирмата. Не може да намери шофьори срещу 2100 лв. средно месечно възнаграждение. От една година пуска обяви, но желаещи няма, или ако има, не могат да се справят с дългия маршрут от Дупница до Италия и обратно.

“Откакто затвориха професионалните училища за шофьори, нещата станаха катастрофални. От една година пускам обяви, че търся шофьори, идва по някой кандидат, но са неподготвени. Преди време дойде таксиметров шофьор да го назнача на работа. При интервюто го попитах, ако спука гума в Италия, как ще се справи с проблема. Той ми отговори, че ще ми звънне по телефона да измисля нещо, защото той не можел да се справи. Шофьорът трябва да има умения да се справя с дребните проблеми на пътя. Аз ако пътувам до чужбина за всяка спукана гума, къде му излиза краят? Не го наех, естествено. Дойде друг кандидат, изпратих го на курс до Италия, той закъсня за доставката и платих 200 евро глоба, затова го уволних. Всички разходи са за сметка на фирмата. Тези, които ги назначавам, работят по 3-4 месеца и напускат, отиват като тираджии в чужбина срещу по-високо заплащане. Там работят по 3 месеца, без да се връщат при семействата си. “Макроновци” настояват шофьорите да си почиват в хотелски стаи, като са в чужбина. В такъв случай трябва да има и охрана на автомобила. Това няма как да стане. Липсата на кадърни шофьори и нововъведенията на ЕС ще доведат до фалит малките превозвачески фирми. От 26 г. съм в този бранш, но такива тежки проблеми не е имало. Заплатите на шофьорите в България се определят в зависимост от цената на курса, но средно месечно вземат по 2100 лв. Обикновено правят по 3 курса на месец. По 850 лв. на курс. Обявих двата си ТИР-а за продан. Ако намеря подготвени шофьори, ще се откажа от продажбата. Само пускам обяви, че търся шофьори на ТИР, и паралелно с тази обява пускам и за продажбата им. Камионите стоят в гаража, а аз съм платил всички данъци и такси. Всеки ден престой ми носи загуба. С въвеждането на ТОЛ таксите ще се съсипе бизнесът“, обясни ситуацията в бранша Георги Тегарков.

ЙОРДАНКА ПОПОВА

  • Тировете на Г. Тегарков са със залепени обяви “Търся шофьор”