Започна срещата на премиера Бойко Борисов с представители на превозваческия бранш. Очаква се на нея да бъде обсъдена темата за обхвата на пътищата, за които ще се плаща тол такса, както и за размера на тарифите.

В сряда ресорният заместник-министър на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков каза, че след поредица от срещи с транспортния бранш и на експертно ниво са доближени позициите по отношение на обхвата, на тарифите и други детайли. „Целта е да имаме справедлив модел на тарифиране и да спазим европейския принцип, който натоварва да плаща повече“, обясни тогава Нанков. Искаме да създадем необходимите условия за развитие на транспортния бранш, но и да не лишаваме пътния сектор от ресурс за ремонт и рехабилитация. Всеки компромис по отношение на обхвата и тарифата ще влияе в дългосрочен план върху качеството на пътищата и изграждането на автомагистралния пръстен, заяви още заместник-министърът.

Министерството на регионалното развитие и благоустройството започна от началото на април разговори с превозвачите за размера на таксите, които ще се начисляват за използване на републиканската пътна мрежа с въвеждането на тол системата за тежкотоварни автомобили над 3,5 тона от 16 август 2019 г. На този етап предложението е да се таксуват около 50 на сто от републиканската пътна мрежа, т.е. около 10 000 км. Останалите 10 000 км и 20 000 км общинска пътна мрежа ще са безплатни за тежкотоварните автомобили над 3,5 т след въвеждането на тола.

Тарифите са изработени от експерти на Световната банка, която е консултант на Агенция “Пътна инфраструктура”. Изискването на МРРБ беше да се предложат цени, по-ниски от средноевропейските, които обаче да отчитат географското ни положение. Приходите от тол таксите ще осигурят допълнителен ресурс за ремонт и изграждане на пътища.

При изработването на тарифите МРРБ се водеше и от политиката цените да са такива, че да не доведат до поскъпване на основните продукти от потребителската кошница. МРРБ ще предложи за най-масовият тежкотоварен транспорт между 3,5 т и 12 тона таксата да е около 10 ст. За по-тежките автомобили таксите ще са по-високи.

По неофициални данни предложените цени са обвързани с вида на автомобила и неговата екологичност, като най-ниската е близо 5 ст./км за автобусите EURO 6, а най-високата – близо 95 ст./км е за камиони над 12 тона с четири и повече оси EURO 1 и EURO 2.

Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България /КРИБ/ поиска отлагане на въвеждането на тол системата до началото на следващата година. КРИБ настоява в обхвата на платените трасета да останат само магистралите и първокласните пътища, които са част от европейската транспортна мрежа. “По този начин системата за таксуване ще бъде насочена основно към транзитното движение и едновременно с това ще даде алтернатива на превозвачите, които работят на българския пазар”, се казва в позицията на КРИБ. Според организацията около 40 на сто от тежкия трафик по българските пътища е транзит. Според бизнеса никъде по света не се плаща за пътища трети клас и компаниите настояват те да бъдат извадени от обхвата на тол таксите.

Срещу първоначално обявените пътни такси се обявиха от бизнеса. Според тях те са прекалено високи и ще доведат до увеличаване на цените на стоките и на билетите за междуградските автобуси.

Председателят на Българската петролна и газова асоциация Живодар Терзиев тези дни съобщи, че има вероятност още от края на август заради тол таксите да има средно с 3 – 4 стотинки на литър увеличение на цените на горивата. Плащането на тол таксата ще се отрази в цената на транспорта на горива с 30 на сто, което, прехвърлено към литър гориво, ще е между три и четири стотинки, обясни Терзиев и допълни, че това е такса, която бизнесът подобно на ДДС и акцизите, ще плаща всеки месец.Задължителен шестмесечен тестови период на тол системата поискаха в обща позиция браншовите сдружения в сектор “Транспорт” и “Спедиция”. Транспортният бранш подкрепя въвеждането на тол системата в България, но при ясни правила, спазени технически изисквания и прозрачност. Документът е подписан от Съюза на международните превозвачи, Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата, Конфедерацията на автобусните превозвачи, Националното сдружение на българските превозвачи, Камарата на автомобилните превозвачи в България, Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Сдруженията настояват още да им бъде предоставена картата с построените пътни рамки и прилежащото им оборудване с координати на местоположението им преди стартирането на тестовете.