Строителството на магистралата от Русе до Велико Търново няма да може да започне преди края на следващата година, въпреки че Върховният административен съд отхвърли жалбите срещу ОВОС на проекта.
Решението на магистратите дава възможност на Агенция "Пътна инфраструктура" да продължи с отчуждаването на имоти, техническото проектиране и организирането на обществените поръчки. Така най-ранната дата за пускането на аутобана ще бъде през втората половина на 2021 г, пише вестник Капитал.
Магистралата, чиято приблизителна дължина е 133 км, е разделена на три подучастъка.
Това са Русе – Бяла (40 км), обход на самия град Бяла (почти 36 км), както и Бяла – Велико Търново (малко над 58 км). Индикативната стойност на целия проект е около 1.2 млрд. лв., които обаче все още не са осигурени. Надеждите на управляващите са, че това ще стане чрез събраните в бъдеще такси от тол-системата. Дотук по проекта са финансирани с 1.5 млн. лв. идейният и техническият проект, докладът по ОВОС, както и археологически проучвания.
Автомагистралата Русе - Велико Търново е сред приоритетните обекти, тъй като направлението покрива коридор 9 и международен път Е-85. С построяването й транзитният трафик ще бъде изведен извън населените места и ще се повиши безопасността на движението в участъка, в който има висока концентрация на пътни инциденти.
За какво беше недоволството
Влизането в сила на Оценката на за въздействие на околната среда на проекта за магистрала беше блокирано от жалби на жители от село Хотница, край което ще минава трасето. Според тях трафикът ще има неблагоприятно въздействие върху местната природа, ще замърси въздуха и ще повиши нивата на шум. Те твърдят още, че в процедурата по ОВОС не е разгледано и преценено правилно съществуващото състояние на и факторите на околната среда и не е направен обоснован анализ на очакваните въздействия.
Върховните магистрати обаче приемат за необосновани мотивите на жалбоподателите, като посочват, че са спазени всички изисквани от закона процедури. Освен това в решението на ВАС е записано, че село Хотница отстои на 560 м. източно от оста на пътя, а надвишаване на средногодишната норма на азотните оксиди е в зона от 65 до 70 метра от трасето на магистралата. По отношение на останалите замърсители от автомобилния трафик се казва, че не се очакват превишения на нормите.
Комбиниран вариант
За магистралата от Русе до Велико Търново бяха разработени три варианта на трасе - комбиниран, червен и син. Висшият експертен екологичен съвет одобри комбинирания вариант, който предвижда пътят да е с ширина от 27 метра. При него, като започне на 3 километра източно от Дунав мост, шосето пресича пътя Русе - Силистра и продължава в посока юг-югозапад. Автомагистралата продължава в югозападна посока, след което пресича пътя Русе - Варна и се насочва в южна посока. След това минава над р. Янтра с голямо мостово съоръжение югоизточно от с. Белцов. По-нататък е предвидено при 102-ия километър тази магистрала да пресече "Хемус" - в близост до с. Паскалевец, при което продължава право на юг.
Тъй като релефът на терена след река Янтра е планински, с дълбоки дерета и високи върхове, се налага изграждането на големи съоръжения - 4 тунела по лявото платно и 2 по дясното, както и 22 моста и виадукти, с обща дължина 14 853 метра. Връзката на републиканските и част от общинските пътища ще се осъществява чрез 18 пътни възела. Също така ще има 12 селскостопански надлеза и 9 селскостопански подлеза. В този вариант са проектирани 8 площадки за краткотраен отдих.
Прочетете още
- 16:15 Жител за улица, характерна за палеолита: Иска ни се да отговаря на еволюционния напредък
- 17:00 "Одринското езеро" - новата пловдивска атракция в Кючука
- 20:00 След 1460 дни: ремонтираха тавана на подлеза на Централна гара в София СНИМКИ
- 15:00 Издирването продължава: Счупен е кракът на детето, блъснато от шофьор в София