Представяме ви едно интервю с кмета на Русе за Капитал.
Пламен Стоилов ни посреща в обширния си кабинет, облечен е с тъмно спортно яке и черна фланелка "Армани".
Той е втори мандат кмет на Русе от ГЕРБ. Отривист е. Във витрината зад кметското му бюро има боксови ръкавици и бухалка (не е известно да е тренирал бейзбол). Подчертава, че е работил в службите, бил е началник-отдел във военното контраразузнаване и знае как се правят активни мероприятия и как уж работят медиите. Натъртва, че работи с гражданите и денят му започва с подадените сигнали от тях. На неудобните въпроси отговаря с въпроси и повишен тон. Стоилов е типичен представител на ГЕРБ - обича да се хвали с проекти, а за неслучилото се никога не носи вина.
Има аксиома, че трудните решения трябва да се вземат първите години на мандата. Вие какво непопулярно нещо направихте?
- За един кмет е най-труден първият мандат, защото тогава трябва да смени модела. Както при мен. Поех модел, който не работеше, администрация, която по онова време се смяташе, че управлява град, който загива и върви надолу. Затова първите 2-3 години бе по-трудно. Сега е по-лесно, защото, като се обърнеш назад и видиш какво е, не ти стигат 30 пръста, за да изброиш всичко, което си направил. Станах кмет със 72 млн. лв., което е абсурден за града бюджет, а хората искаха от първия момент да направя нещо видимо. Сега, на 8-та година, бюджетът надхвърля 140 млн. лв.
Помага ли за бюджета това, че сте кмет от ГЕРБ?
- За оформянето на бюджета няма значение от коя партия си. Има си закон, който дава бюджетната субсидия по стандарт. Ако коментирате парите, раздавани по постановления, това е друго. Но това също не повлиява, защото, като ти дават по 1-2 милиона на година, това е нищо. Но тъй като наближават евроизбори, трябва да ви кажа, че видимата промяна идва от това, че сме член на ЕС. Голяма част от бюджета са собствени приходи, които варират между 30-40 млн., но в инвестиционния профил се вижда, че за два мандата имаме привлечени близо половин милиард лева за инфраструктура. Те идват през всички структурни фондове - "Региони в растеж", "Околна среда", трансгранично сътрудничество. Такова нещо не е правено в Русе от години.
А какво не сте изпълнили?
- Не можеш да изпълниш нещата на 100 %, но е хубаво, че неизпълненото не е много. За да развиваш един град, ти е нужна дългосрочна стратегия и краткосрочни политики. Русе е един от малкото градове, който има планове за развитие до 2027 г., които са съчетани с Гюргево, с който имаме план за развитие - 405 проекта за 1,5 млрд. лв.
Колко човека работят в отдела за европроекти при вас?
- Тя всъщност е дирекция, но си има ресорен заместник-кмет. Аз, като станах кмет, уволних цялата дирекция и я структурирах наново.
А имате ли корекции?
- Проблемът с финансовите корекции е важен. Той назрява в момента и държавата трябва да се намеси. Говорим за системна грешка в управляващия орган. Проблемът е масов. Аз съм го поставял многократно, защото не може МРРБ да работи по методика, по която работят и общините, и същевремено да налага на всяка поръчка по всеки проект финансова корекция, ползвайки външен консултант, който налага 25% корекция, после министерството налага 10 или 15%. Няма община, особено по ОП "Региони в растеж", която да няма корекция по всяка една обществена поръчка. Спомняте ли си, когато биха тъпана, че Асоциацията на дунавските общини брояла комарите - аз ги осъдих и МРРБ ми възстанови парите.
Къде са насочени парите за инфраструктура?
- Работим по няколко направления. Имаме т.нар. инвестиционна програма, която върви по "Региони в растеж". Там парите отиват за транспортна, образователна и социална инфраструктура. Първото е за основните транспортни проблеми за интегриран градски транспорт, около 32 млн. за първия период и 27 млн. за втория. Какво е видимото от това - през първия програмен период направихме от една малка уличка с едни огромни локви по пътя за Дунав мост,булевард. Много труден проект, който завършихме.
Колко от тези пари отиват за градски транспорт?
- Единствено Русе не бе допустим да участва за подвижен състав от всички седем града, които кандидатстваха по програмата за интегриран градски транспорт. Причината е, че моите предшественици бяха ликвидирали общинския транспорт на общината и беше дадено на една израелска фирма "Егет" да я извършва тази услуга, която по едно време реши да напусне сектора.
Те искаха да вземат целия транспорт, после искаха други неща, но нямаха никакви инвестиции. Проектът е лош, беше заварен от мен, бяхме изправени пред много голям риск и благодарение на това, че "ЕГГЕД" бяха коректни, ни изчакаха да сме готови и ни дадоха да изкупим техния дял за 560 хил. лв.
Поставил съм задача до празника на града да пристигнат първите машини (втора ръка, но в много добро състояние), докато закупим нови. В тази посока вървим и с автобусния транспорт, който също не е общински, също е даден на частни фирми.
Да разбираме ли, че повечето пари за интегриран транспорт са вкарани в инфраструктура, булеварди?
- Понеже не купихме тролейбуси, парите ги насочихме към инфраструктура и с тях направихме два невероянти за Русе стратегически проекта. Единият е кръговото пред спортната зала и вторият е пробивът при "Кауфланд", който свързва централната градска част с кв. "Родина", изключително сложно съоръжение, което не е правено 50 г. в Русе.
Но "кръговото" не попадна ли в една Черна книга за разхищението на публични ресурси?
- Искам да ви кажа, че в първия ми мандат почти всички поръчки са проверявани и няма нито едно нарушение на ОП. Така че тези, които пишат тези Черни книги, е добре да посочват конкретни факти.
Имаш два варианта като кмет - да не правиш нищо и да ревеш, че нямаш пари. Другият е да поемеш риска, да направиш града си строителна площадка за няколко години, да решиш всички огромни проблеми, които с години са натрупвани, носейки на гърба си негативите, срещайки се лице в лице с гражданите, поемайки отговорността, носейки негативите, благодарейки за търпението. Защото хората много добре знаят, че това, което се прави е за добро.
Аз съм строителен инженер, любимият ми израз е "лукса го правят детайлите". И плочките са детайлите. И най-неприятното е, че това става на най-атрактивната и оживена улица (ул. "Борисова" - бел. ред.). И не виновният, а кметът трябва да излезе и да обясни на хората, че за пръв път от осем години строителният сезон приключи на 1 ноември, а не на 20 декември. Кръговото - защо се отлепяха плочките? Ние го довършвахме декември, тогава свършваше срока. Няма как зимата да лепиш плочки и те да не паднат.
Значи в единия случай зимата лепим плочки до 21 декември и те падат, а в другия лепим до 20 ноември и те пак падат?
- Вие не ме слушате! Те редиха плочките преди 1 ноември, като фирмата знае, че този участък трябва да се ремонтира. Фирмата, вместо да си направи организацията, да си хване един участък, да започне и да го изкара целия, тя си наема, въпреки че няма право по закон, едни подизпълнители. Единият изрива цялата настилка, вторият я насипва, третата бригада идва. Въпросът е, че този обект не е завършен, той ще бъде приет само и единствено ако бъде на 100 процента качество, какъвто и дефект да има, ще бъде отстранен. Ремонтите трябва да приключат на 1 юни 2021 г. Друг е въпросът, че фирмата абсолютно нагло и безотговорно не си е свършила работата.
Ще разберете ли как да не се трови този град?
- Най-важното е за въздуха да не се говори само покрай избори. Трябва да се съчетават усилията на държавата и местната власт. Три са основните замърсители - битовото отопление, автомобилният трафик и промишлените замърсители. Кое е лошото? Че държавата се опитва да избяга от своите задължения. Тя дава комплексни разрешителни, осъществява контрола.
Значи не получавате съдействие от държавата?
- Един кмет, който е втори мандат кмет, ако не си извоюва съдействие, значи не си е на мястото. Аз си намирам как. Но тук проблемът идва от една от фабриките на "Монтюпе". Въпросът с нея ще бъде решен. Имах среща със собственика. Тя е изключително богата компания. За тях не е никакъв проблем да си инвестират в пречиствателните съоръжения - което те и направиха - и предстои да пуснат тази година биофилтри, които ще оберат до 90% от миризмите. Друг е въпросът, че покрай тази фабрики 5-6 други си замърсяват. Но този проблем не се решава с митинг или опити да се закрие фабриката
Общински фондации получават ли финансова или друга подкрепа от такива предприятия, които замърсяват?
- Когато говорим за подкрепата за определени събития от едно предприятие, е съвсем нормално. Да, "Монтюпе" са давали пари, но това незаконно ли е? Смятате, че те дават пари и си затваряме очите за контрола? Не, не е така.
Аз съм човекът, който е казал на завода, че ще бъде затворен, ако не спре да замърсява. А те като правят спортни и детски празници, дни на открити врати, и това ли да забраним? Това предприятие храни 1000 семейства.
Винаги е подозрително, когато общината получава пари от фирма, която създава проблеми.
- А не е ли подозрително "Монтюпе" да финансира волейболния отбор с 500 хил. лв. Ако е подозрително - е подозрително, ако е незаконно - е незаконно.
Усещането на хората, че тази фабрика си купува индулгенция, е факт.
- Това е усещане на 2-3-4 човека, които се опитаха да направят един смешен референдум, вместо да направят това, което аз направих вчера. След като вчера общинския съвет отхвърли това искане, за да отговорим на тези 15 000 души, които са се подписали, направих това, което те можеха да предложат - сформиране на съвместна работна група с подписите на повечето групи в съвета. Тя ще привлече експерти, които до 30 септемрви трябва да разработят общинска наредба за опазване на околната среда.
В момента тече мониторинг на замърсителите, правим регистър на битовите потребители, които горят твърди горива. След като бъде обобщена, ще бъде определен пилотно най-тежкият район, където има най-много такива потребители, и есента ще стартира комплекс от мерки, една от които е филтри.
Взехте ли пари от ЕС по програми за чист въздух?
- Аз спрях тази програма, като я обжалвах. Защото това бе абсолютно незаконосъобразно. Преди да са приели съответните норми, някакъв управляващ орган определя 7 общини, които да вземат тези 120 милиона, а прави всички други 18 недопустими, включително община Русе. Формалният аргумент е, че в нашата актуализирана програма сме нямали някакви заложени мерки. На нас не ни беше дадена възможност, бяхме отсвирени. Нашата позиция е, че предприятие, което замърсява, няма да работи. Няма как да тровиш 150 000 души. Аз като кмет не мога да наложа глоби. Да, ама вместо това г-н Димов казва, че ще прави промени в закон и ще глобява кметовете с 10 000 лв. персонално, че нямат подобрение в качеството на въздуха.
Не е ли странно, че говорим за държава, управлявана от вашата партия?
- Странно е, да. И тук е големият проблем, че всичко пада на раменете на кметовете и я няма подкрепата на държавата. Такова драстично разминаване нямаме с други министерства освен МОСВ. Това, което трябва да стане до месец, е да инсталираме информационните табла с постоянния мониторинг на въздуха, който да заработи заедно с тези на РИОСВ и МОСВ.
Какви са основните проекти към отварянето на града към Дунава?
- Кейовата стена, която правим, сложена е основата само засега, ще се изтегли цялата тераса, това е най-сложното инженерно съоръжение, което се изпълнява. Около 8 млн. лв по Трансгранично сътрудничество. А придунавския булевард, реконструиране на кейовата тераса - около 17 млн. общо, наред с това, четири улици, по които работим, които връзват новия център с кея. Надявам се да завършим скоро и това обновяване и Русе да конкурира модерните европейски градове.
А има ли туризъм?
- Той расте неимоверно. Имаме по 300 кораба, които акостират. Но поддържането на долния участнък на Дунав е държавен проблем и държавата трябва да се намеси.