България е изключена като собственик на морски флаг от всички списъци на Парижки меморандум – организация на всички европейски и част от световните морски страни, касаеща пристанищния контрол на корабите. Проверка на Транспортал в публикуваните в края на юли списъци на сайта на организацията установи, че името на страната ни липсва и в трите списъка – черен, сив и бял, касаещи флаговете с висок, среден и нисък риск за корабоплаването.
В последното публикувано издание от 2018 година България фигурира в сивия списък на меморандума – място, което не е променяно от над 10 години. Най-вероятната причина за изпадането на страната ни е изключително намалелия брой кораби, плаващи под български флаг. За периода 2016-2018 г. в пристанищата на страните от меморандума за извършени 25 проверки на общо 13 кораба, плаващи под български флаг. Констатирани са 123 забележки, а веднъж е задържан кораб за прекалено много нарушения.
„Изпадането на България от списъците на Парижкото споразумение е неприятен факт, независимо на какво се дължи. Това означава, че режимът за проверка на корабите ни ще бъде затегнат до изключително високи нива“, коментира пред „Транспортал“ бившият директор на ИА „Морска администрация“ к.д.п. Николай Апостолов. Той обясни, че на тези списъци се гледа изключително сериозно като даде за пример 2007 година, когато е имало опасност страната ни да бъде преместена в черния списък на меморандума. „Тогава мобилизирахме всички усилия и дори поискахме одит от Световната морска организация“, обясни Апостолов.
„Ако изпадането не се дължи на някакво техническо изискване, това означава, че сме почнали да берем плодовете на скандала с либийския танкер „Бадр““, коментира председателят на доброволната спасителна организация „БУЛСАР“ к.д.п. Никифор Герчев. Според него само преди няколко месеца в официалния бюлетин на Световната морска организация България е била описана като пиратска държава и сравнена със Сомалия.
„Държавата трябва веднага да вземе мерки за укрепване на имиджа и привлекателността на българския флаг“, коментира морският експерт к.д.п. Христо Папукчиев, който от години плава като капитан на едни от най-големите италиански кораби. „Няма как Българската банка за развитие да финансира немска компания, която да купува китайски кораби, които после да плават под панамски флаг. Трябва при финансиране от подобна институция едно от задължителните изисквания да бъде плавателният съд да бъде регистриран и да плава определен брой години под български флаг“, даде пример Папукчиев.