Преди няколко месеца заради проблем с бъбреците на Крум Иванов му се налага да бъде опериран.
„Като професионалисти наистина нивото беше много високо. Малко преди операцията обаче на мен ми се каза, че освен направление № 7, аз трябва да доплатя една доста голяма сума, която на мен предварително не ми беше казана”, разказа пациентът.
С направление № 7 имаме право на прием в болница. Но според правилата, ако трябва да доплащаме за медицинско изделие, защото Здравната каса не го покрива изцяло, трябва да сме информирани предварително. В случая на Крум това не било направено. Но по-големият проблем бил друг.
„Планирането на операцията беше в месец, в който работеха на едни цени . През месеца и периода, когато ми беше направена операцията, цените вече бяха доста по-високи”, каза още Крум Иванов.
Когато си тръгвал от болницата, за Крум имало още финансови изненади. На касата разбрал за така наречената такса "битово обслужване". Какво обаче се включва в нея, в документите не пише. Мъжът разбрал едва, след като се срещнал с представител на болницата. Било му обяснено, че допълнителната такса включва индивидуално постелъчно бельо, хранителен режим, безжичен интернет и телевизор.
В наредбата пише, че пациентите трябва да плащат, ако са поискали самостоятелна стая, в чиято цена се включват всички допълнителни битови условия. Крум поясни, че стаята не е била индивидуална или VIP. Общо 10 нарушения по тази точка са регистрирали здравните власти за три години. Искането на пари за индивидуално постелъчно бельо беше изненада и за заместник-здравен министър.
„Смяната на чаршафи е облигатно задължение в едно лечебно заведение. Ако те не ги сменят, не знам какво правят”, заяви зам.-министърът на здравеопазването Бойко Пенков.
Наредбата за доплащанията беше променена през 2016-а година. До тогава в нея се изброяваше какво например влиза в "допълнително поискани услуги". Като текстът завършваше с "и други".
„Всички са си слагали в това „и други”, кой каквото се е сетил, кой каквото си е измислил, затова вече „и други” не съществува. Да дадем пример за „и други”. Например това, което мога да кажа, е такса „зарядно за телефон”, поясни бившият зам.-министър на здравеопазването Ваньо Шарков.
Във варианта на наредбата от март 2016-та до днес наистина липсва "и други". Дори е посочено, че се доплаща само когато различните стаи предлагат различни битови условия.
И така, от една страна премахването на „и други” от наредбата щяло да контролира доплащанията, а от друга се оказва, че именно щом не е изрично забранено, значи е разрешено.
„Подходът, по този начин да се ограничават или да се регламентират доплащанията, няма как да е ефективен. Той винаги може да бъде заобиколен, защото не можете да направите толкова голям нормативен акт, че да опишете всички житейски ситуации и да ги поставите в колонка „разрешено” и „забранено”, каза още Стойчо Кацаров от Центъра за защита на правата в здравеопазването
На пациента Крум Иванов било разрешено след операцията да има безплатен контролен преглед. Но отново бил изненадан.
„След като се обадих ми беше обяснено, че няма свободни часове и да се обадя другата седмица, освен, ако не желая платен прием. Обадих се другата седмица и пак чух същото. И така няколко седмици. Явно има разграфени до колко могат да бъдат с направления”, каза още Крум Иванов.
Сред категорично забранените доплащания е така наречената "хотелска такса" за придружители на деца до 7-годишна възраст. Сред допустимите е за избор на екип и индивидуално обслужване. От здравното министерство обясняват, че могат да установят нарушения с доплащане след подаден сигнал. А хората все повече си търсили правата.
За себе си Крум вече е направил равносметка, че не е доволен от отношението, но все пак е благодарен за излекуването.