Резултатите от малките матури, на които се явяват седмокласниците излязоха, а изводът е доста притеснителен. Самият министър на образованието Красимир Вълчев коментира вчера, че има огромен проблем с функционалната грамотност. Това, за съжаление, не е новина за никого и се превърна в масов проблем през последните няколко години. Освен това, образователното министерство прави единствено и само констатация, а решение на проблема с функционалната грамотност липсва.
Резултатите от тазгодишните изпити след 7 клас показват, че кандидат-гимназистите са се справили значително по-добре на изпита по БЕЛ, отколкото на този по математика. Задачата, която е спънала децата масово, се оказва тази за откриването на еднакви триъгълници в дадена геометрична фигура.
От всички явили се едва 23% са успели да решат задачата. Иначе казано - от всички 55 474 явили се по-малко от 13 000 са се справили. Още по-притеснително обобщение показва, че всъщност всеки пети седмокласник не знае признаците за еднаквост на триъгълници. Със знанията си тази година по математика учениците са успели да извоюват скромните средно 33,62 точки по математика, сочат данни на просветното министерство.
Преобразувани в оценки, ниските средни резултати влизат в диапазона „среден“-„добър“. Статистиката сочи, че тази година 17 501 седмокласници от всички 55 474-ма явили се имат нула точки на отворените задачи по математика, защото просто са отказали да решават втория модул на малката матура. “33 точки са тревожен резултат. Има обяснение, че тази година изпитът е единен.
17 501 не са работили по отворените въпроси и това смъква резултатите”, коментира зам.-министърът на образованието Таня Михайлова. Тя подчерта, че математиката не се учи с четене на уроците, а с решаване на задачи. И как иначе? Начинът, по който се преподава математика в училищата, не е сменян от години, макар всяко поколение да е различно от предходните. Образователната система не се развива, а недостигът на млади, пък и мотивирани учители, съвсем задълбочава проблема.