Ново предложение на образователното министерство цели да върне учениците обратно в клас. Специално сформирани екипи ще се борят срещу отсъствията без уважителни причини и ще ходят от врата на врата, ако такива са на лице. Дейността на екипите за превенция ще е насочена към намаляване на риска от отпадане.
Такива обходи по домовете не се правят за пръв път. Директорът на ОУ “Неофит Рилски” в Самоков Мариана Солунска обясни пред bTV, че екип от школото е обикалял домовете в ромската махала на града два пъти в месеца. Ефект имало - децата били върнати в клас.
Основната причина за отсъствието на ученици, според директора, е че 100% от децата са от уязвими групи.
Експертът обясни, че има случаи на ученици, които отсъстват поради социални проблеми – липса на средства и облекло, а в някои семейства от малцинствата учениците се налага да работят или гледат по-малки братя и сестри.
Солунска подчерта, че добри резултати дават т.нар образователни медиатори, които помагат при случаи с отсъстващи по неуважителни причини ученици.
По думите на директорката МОН отпуска 30 млн. лв. към училища с ученици от уязвими групи. От тези средства училището в Самоков получава 180 хил. лв., а учителите, които правят обходи получават бонус към заплатите си, именно от тези пари.
Заместник-директорът на ОУ „Тодор Каблешков" в София Галина Тимова също определи работата на образователните медиатори като успешна и посочи, че те са добър пример за справяне с отсъстващите ученици.
Новите промени на МОН предвиждат и активна работа с родителите, за да се осигурява участието на децата и учениците в образователния процес. Новите промени предвиждат групите да функционират всекидневно ако се налага.
Мобилизирането на екипи обаче може би ще реши проблемът само отчасти. Цялата образователна система има нужда от значителни реформи. Учителите и без това са принудени да се занимават с канцеларска работа, което значително затруднява истинската им работа.
Миналата седмица от МОН обявиха, че ще дадат малко по-голяма свобода в начина, по който преподавателите осъществяват дейността си - те ще могат да планират учебният план и то без да е необходимо редовно да го съгласуват и да търсят заверка.
Сега обаче учители ежедневно ще трябва да обикалят по домовете на ученици от уязвимите групи, за да върнат децата обратно в класната стая. Това може би е решение, но със сигурност е само временно.
Проблемът с подобни общности се дължи на факта, че образованието в средата все още не е ценност. Малцина са онези, които решават да излязат от изолацията и да просперират. Диалогът може би е посока за справяне с проблема, но работата тепърва предстои.