В пика на сезона голяма част от хотелите по морето се понапълниха, но се оказа, че липсват достатъчно хора, които да обслужат туристите, оплакват се от бранша.
Проблемът с недостига на персонал в туризма е актуален през последните години, заради липсата на достатъчно подготвени кадри, а и заради ниските заплати.
Поради трудния старт на летния сезон и липсата на туристи – хотелиери и ресторантьори не наеха достатъчно работници в началото на лятото. През август обаче местата за настаняване на първа линия до плажа се запълниха, а останалите са заети на 70-80%. Сега обаче няма кой да обслужи туристите.
Гости на едни от най-големите ни курорти се оплакват пред „Труд”, че при пристигане ги настаняват в непочистени от предните гости стаи, а кърпите в банята се сменят само веднъж през едноседмичния им престой.
Най-търсени са миячи и камериерки, тъй като за останалите длъжности в туризма има кандидати млади хора, които искат да съчетаят работата с морския купон. За най-тежките професии обаче кандидати няма. Затова и собствениците на хотелите са принудени да вдигнат заплащането за тези длъжности, за да си намерят служители.
Два пъти повече са работниците, които са дошли от Украйна, Беларус, Русия, Киргизстан и Узбекистан през това лято, спрямо предходното.
Средната заплата, която получават служителите от страните извън ЕС в хотелите у нас е около 300-350 евро, но разходите на работодателите за тях се оказват двойни. Още близо 350 евро плащат собствениците на хотели за настаняване и изхранване на тези служители, за транспорт и за застраховка.