„Основният мотив на законопроекта е разделянето на търговската от техническата експлоатация“, заяви Ненков

Депутатите от парламентарната комисия по регионална политика подкрепиха на първо четене промените в Закона за пътищата, които предвиждат търговска експлоатация на електронната система за таксуване на тежкотоварни автомобили на база изминато разстояние да започне работа от 1 март 2020 г., предаде БГНЕС.

Първоначално бе предвидено тол системата да заработи на 16 август тази година, но от бранша на превозвачите изразиха съмнения относно тарифирането, което принуди управляващите да дадат старт само на техническата част, а реалното събиране на таксите, които ще заплащат камионите с тегло над 3,5 тона, да бъде отложено за догодина. 1 март 2020 г. е краен срок, но ако тестовете се окажат успешни и бъде постигнат бърз консенсус за обхвата на пътищата и размера на тарифите, системата може да заработи и по-рано.

„Основният мотив на законопроекта е разделянето на търговската от техническата експлоатация“, заяви по време на заседанието депутатът от ГЕРБ Александър Ненков, който е сред вносителите.

Подкрепа за законопроекта бе изразена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Критика бе отправена от опозицията в лицето на БСП. Депутатът Манол Генов заяви, че парламентарната му група по принцип подкрепя въвеждането на тол системата, но изрази съмнение дали отлагането на въвеждането ѝ няма да доведе до натоварване на държавния бюджет, защото т. нар. тол полиция вече е създадена и се разходват значителни средства за нейното съществуване.

Към становището му се присъедини и съпартиецът му Дора Янкова. Тя дори упрекна управляващите, че отлагат старта на системата заради предстоящите местни избори. „По време на изборите искате да е тихо, тировете да си пътуват и да не плащат“, смята тя. Според БСП дори може да се стигне и до пренасочване на средства от държавния бюджет, за да се поддържа дейността на новосъздаденото Национално тол управление.

Това обаче бе опровергано от неговият ръководител проф. Олег Асенов. Според него заради добрия контрол прогнозните стойности сочат, че до края на годината събираемостта от продадени винетки и глоби може да прехвърли над 400 млн. лв. Проф. Асенов допълни още, че до средата на тази година тол полицаите са извършили над 650 000 проверки, а за пример даде един конкретен ден, в който санкциите са били на стойност 30 000 лв.

За функционирането на системата вече е изградено Национално тол управление, където общо 629 служители работят в специално оборудвани помещения – диспечерски пункт, стая за контрол, кол-център и други. Първоначално в обхвата на системата се очаква да влязат около 6 хил. километра от пътната мрежа на страната, предимно транзитните коридори – магистралите, пътищата от първи клас и частично тези от втори. Специално създаден тол калкулатор пък ще подпомага превозвачите при избора на оптимален маршрут.