Депутати от комисията проведоха среща с представители на превозвачи на горива, с цел запознаване с проблемите в сектора, а председателят Димитров направи специална презентация с много снимки, в която показа едни от най-фрапиращите случаи на нарушения.
Оказва се, че подобни гледки на нерегламентирана търговия с горива съвсем не са необичайни за страната.
Сред примерите, дадени от Димитров, имаше и такъв за микробус със скрит бидон, пълен с нафта, която е предназначена за продан.
„Тези бусове са разположени в поредицата от паркинги между Шумен и Свиленград. Зареждат от турски камиони и продават на българи. Нищо от никъде не минава. Апаратът е само, за да се отчете каква сума да вземе този, който търгува. 900 камиона всеки ден влизат от Турция в България“, обясни Димитров.
Примерите не се изчерпват дотук – цистерна, предназначена за хранителни стоки, най-често прясно мляко, също е хваната да превозва нелегално гориво. „Абсолютно недопустимо по който и да е европейски стандарт“, категоричен беше Емил Димитров.
Легалните камиони, с които се доставя гориво, трябва да отговарят на определени стандарти
за безопасност, както и да бъде технически обезпечен с брояч, помпа, уред за отчитане, както и данъчни документи, идващи от склада. По време на заседанието бяха показани много снимки, визуализиращи разликите между нелегалните и редовните обекти, на които се търгува с горива.
„Ако има данъчна регистрация, това не означава, че има легална бензиностанция. Данъчната регистрация я има и човекът, който продава хляб и мекици, но той не продава горива. Когато продаваш горива, правилата са съвсем други. При първата взривена бензиностанция ще дойдат и ще попитат: „Вие защо го допуснахте?“ Тук големият проблем са „мобилните бензиностанции“ – камиони, които трябва да са превозвачи, те карат горива и си ги продават кой където намери. Нямат уреди или не са им заверени“, уточни още Емил Димитров.
По време на срещата представители на превозвачите алармираха и за друг проблем – пълни цистерни са карани да преминават по стария път през Витиня. „Една да се обърне, заминават всички. Ние не трябва да чакаме инцидент. Те искат да минават по нормалния път, защото създават опасност за всички“, уточни Димитров.
На заседанието присъстваше и заместник-министърът на транспорта Ангел Попов, който отчете пред депутатите, че в страната има общо 2166 автомобила, регистрирани за превоз на течни горива, без тези за пропан-бутан и метан.
Статистика за нелегалния превоз на горива обаче не съществува.
„Много умело тези, които търгуват с нелегални горива насичаха транспорта с автомобили под 3,5 тона. Така ние, като ИА „Автомобилна администрация“, нямаме право да ги контролираме“, подчерта Попов.