Заради новите правила малките и средни фирми ще фалират, казва в интервю пред "Монитор" председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев.
- Г-н Арабаджиев, какви ще са последствията за транспортния бранш от новите правила в международните пътни превози?
- На първо място значително увеличаване на административните разходи на превозвачите от Източна Европа и по-конкретно за българските превозвачи. На второ място – загуба на конкурентоспособност поради факта, че с връщането до дома на водача тези транспортни средства, които се управляват от такива водачи, ще излязат от пазара, няма да генерират приходи. На фона на кризата в кадрите никой не може да си позволи да назначава десетина водачи на пет камиона или да ги върти. На трето място след загубата на конкурентоспособност трябва да отбележим, че този бизнес няма да бъде привлекателен вече за българските инвеститори.
- Очаквате ли фалити на малки фирми?
- Да, малките и средни фирми ще бъдат доведени до фалит, защото при фирми с пет камиона няма как водачите им да се връщат на всеки 4 седмици. Нашата икономика не е така структурирана, че да може да поеме тези 60 000 автомобила, които работят по Европа, да се връщат с товар или пък да тръгват от тук с товар или да се връщат празни. Водачите ще се връщат, камионите ще стоят, ще има разходи по паркингите. В тази връзка мисля, че малките фирми няма да могат да се справят.
- Как ще адаптирате бизнеса си при тези нови правила?
- Виждам, че голяма част от сериозните фирми започват да проучват възможностите за прелокиране на бизнеса си. Забелязвам, че десетте най-големи транспортни фирми в страната нямат увеличаване на парка и персонала. Западните лизингови компании в България преди 2-3 месеца информираха тук мениджмънта си, че транспортът в България става рисков бизнес. Уж социални придобивки за шофьорите, уж намаляване на емисиите, хармонизиране на законодателството и т.н. Нищо подобно, целта е една единствена – да фалират превозвачите от Източна Европа. В Западна Европа също има голям глад за шофьори. В Германия следващите години ще се пенсионират 250 000 шофьори.
- След въвеждането на тези правила имате ли разчети с колко процента ще трябва да се увеличи заплатата на българските шофьори?
- В момента българският шофьор получава около 1800-2000 евро. Вече 2100-2200 евро се дават във фирмите, които имат много работа. В нетно изражение българският шофьор получава дори повече от немския. Немският шофьор получава около 1600-1700 евро. Няма накъде да расте повече заплатата на нашите шофьори. Прекрасно знаят нашия бизнес модел. С тези мерки те тръгват да увеличат административните разходи. Проста сметка – един камион, оставен на паркинг във Франция, за да се върне водачът до България, първо превозвачът трябва да му организира транспорт от паркинга в Европа до родния му град. Междувременно камионът стои на паркинга. Шофьорът почива 45 часа и отново се повтаря всичко това по обратния път, за да стигне водачът обратно до камиона. Това означава около 5 дни. Това са разходи за самолетни билети, защото задължение на превозвача е да плати тези разходи по прибирането. Около 300 евро ще струва този преход. Отделно камионът за петте дни генерира разходи – 50-100 евро на ден за паркинг, ето още 300 евро. Първо един превозвач ще даде 600-700 евро, за да прибере шофьора до България и второ – пет дни този камион няма да работи, той е извън пазара. Ако не е бърз, ако не генерира приходи, транспортът става непривлекателен. Камионът трябва да се движи и то с товар.
- Прибирането на шофьорите може да бъде по регистрацията на фирмата. Но тук идва въпросът, ако си наел камион с чужда регистрация, това правило ще важи ли?
- В България има изискване на Закона за автомобилните превози - всички лицензирани превозвачи могат да оперират с превозни средства, регистрирани в България. Няма как да се наеме чуждестранно превозно средство и да се спи там. Ако немската фирма наеме български водач, тя трябва да го прати в България. Български шофьор от българска фирма трябва да се прибере в България, български шофьор в немска фирма къде трябва да се прибере – може и в Германия, но и в България.
- Така цели семейства ще се преместят в чужбина ...
- Това е крайната цел, защото шофьорите сега като получават по 2000 евро заплата са свикнали на един стандарт и няма да се върнат в България да работят за 1000-1500 лева вътрешни курсове. Най-нормалното нещо е да си вземат семействата и да си намерят работа, а работа за международни шофьори има в Германия, Франция – навсякъде има.
- Г-н Арабаджиев, какви ще са последствията за транспортния бранш от новите правила в международните пътни превози?
- На първо място значително увеличаване на административните разходи на превозвачите от Източна Европа и по-конкретно за българските превозвачи. На второ място – загуба на конкурентоспособност поради факта, че с връщането до дома на водача тези транспортни средства, които се управляват от такива водачи, ще излязат от пазара, няма да генерират приходи. На фона на кризата в кадрите никой не може да си позволи да назначава десетина водачи на пет камиона или да ги върти. На трето място след загубата на конкурентоспособност трябва да отбележим, че този бизнес няма да бъде привлекателен вече за българските инвеститори.
- Очаквате ли фалити на малки фирми?
- Да, малките и средни фирми ще бъдат доведени до фалит, защото при фирми с пет камиона няма как водачите им да се връщат на всеки 4 седмици. Нашата икономика не е така структурирана, че да може да поеме тези 60 000 автомобила, които работят по Европа, да се връщат с товар или пък да тръгват от тук с товар или да се връщат празни. Водачите ще се връщат, камионите ще стоят, ще има разходи по паркингите. В тази връзка мисля, че малките фирми няма да могат да се справят.
- Как ще адаптирате бизнеса си при тези нови правила?
- Виждам, че голяма част от сериозните фирми започват да проучват възможностите за прелокиране на бизнеса си. Забелязвам, че десетте най-големи транспортни фирми в страната нямат увеличаване на парка и персонала. Западните лизингови компании в България преди 2-3 месеца информираха тук мениджмънта си, че транспортът в България става рисков бизнес. Уж социални придобивки за шофьорите, уж намаляване на емисиите, хармонизиране на законодателството и т.н. Нищо подобно, целта е една единствена – да фалират превозвачите от Източна Европа. В Западна Европа също има голям глад за шофьори. В Германия следващите години ще се пенсионират 250 000 шофьори.
- След въвеждането на тези правила имате ли разчети с колко процента ще трябва да се увеличи заплатата на българските шофьори?
- В момента българският шофьор получава около 1800-2000 евро. Вече 2100-2200 евро се дават във фирмите, които имат много работа. В нетно изражение българският шофьор получава дори повече от немския. Немският шофьор получава около 1600-1700 евро. Няма накъде да расте повече заплатата на нашите шофьори. Прекрасно знаят нашия бизнес модел. С тези мерки те тръгват да увеличат административните разходи. Проста сметка – един камион, оставен на паркинг във Франция, за да се върне водачът до България, първо превозвачът трябва да му организира транспорт от паркинга в Европа до родния му град. Междувременно камионът стои на паркинга. Шофьорът почива 45 часа и отново се повтаря всичко това по обратния път, за да стигне водачът обратно до камиона. Това означава около 5 дни. Това са разходи за самолетни билети, защото задължение на превозвача е да плати тези разходи по прибирането. Около 300 евро ще струва този преход. Отделно камионът за петте дни генерира разходи – 50-100 евро на ден за паркинг, ето още 300 евро. Първо един превозвач ще даде 600-700 евро, за да прибере шофьора до България и второ – пет дни този камион няма да работи, той е извън пазара. Ако не е бърз, ако не генерира приходи, транспортът става непривлекателен. Камионът трябва да се движи и то с товар.
- Прибирането на шофьорите може да бъде по регистрацията на фирмата. Но тук идва въпросът, ако си наел камион с чужда регистрация, това правило ще важи ли?
- В България има изискване на Закона за автомобилните превози - всички лицензирани превозвачи могат да оперират с превозни средства, регистрирани в България. Няма как да се наеме чуждестранно превозно средство и да се спи там. Ако немската фирма наеме български водач, тя трябва да го прати в България. Български шофьор от българска фирма трябва да се прибере в България, български шофьор в немска фирма къде трябва да се прибере – може и в Германия, но и в България.
- Така цели семейства ще се преместят в чужбина ...
- Това е крайната цел, защото шофьорите сега като получават по 2000 евро заплата са свикнали на един стандарт и няма да се върнат в България да работят за 1000-1500 лева вътрешни курсове. Най-нормалното нещо е да си вземат семействата и да си намерят работа, а работа за международни шофьори има в Германия, Франция – навсякъде има.