Слуховете, че у нас ще имаме градска транспортна мрежа от елекрически скутери вече се превърнаха в реалност, като дори имаме и първия играч на пазара в лицето на американската компания Lime.
Скутерите ще бъдат налични целогодишно, макар и не в максималния си капацитет, тъй като при нормално поддържане на пътната обстановка в столицата не би било проблем тротинетките да се движат дори през зимата.
Но дали подобна услуга е по джоба на българина?
На пръв поглед, цената изглежда нормална – 1,50 за отключване на скутера и по 30 стотинки за всяка минута от ползването му.
Когато пресметнеш крайната сума обаче излиза, че да наемеш малката машинка е по-скъпо, отколкото да си вземеш такси или да си наемеш Spark. Електрическата кола под наем е 0,29 стотинки на минута, като първите 12 минути струват 3,48 лева.
За около километър и половина, които изминаваш за около 10 минути, цената на скутера излиза… 4,50 лева.
По света цената на Lime е подобна. В Букурещ е малко по-евтино, като цената за отключване е 3 леи, което означава 1,24 лв., а за всяка минута се плаща 25 стотинки.
В Атина пък е малко по-скъпо. Там отключваш скутера срещу 1 евро и се возиш за 16 евроцента на минута.
За сега Lime е единствената фирма, която предлага подобна услуга на българският пазар. Очаква се обаче да се появи конкуренция, която, може би, ще свали цените на услугата. Или пък ще ги повиши?
Пред електрическите скутери стои и друг въпрос: Ще успеят ли да се справят със зимата и снега, които могат да изтощят батериите им за няколко минути.
Остава открит въпроса и дали столицата ни е готова да поеме този нов поток от придвижващи се, достатъчни ли са велоалеите и ще има ли конфликт с пешеходците?