Кой е стопанският сектор, който генерира милиони, а внася жълти стотинки в държавната хазна. Таксиметровият превоз на пътници. Бизнес, който да не се облага с корпоративен данък - такситата. Търговци, които са в мъртвата точка на данъчните - таксиметровите фирми.

Очевидно викторината не е сложна за печелене, по-трудно или по-скоро неудобно е да бъде показано на бял свят до какво води икономическият имунитет, с който се ползват превозвачите, обслужващи жълтите коли. Легалният имунитет от една страна е подплатен от освобождаването от данък печалба 10% за сметка на патентния, който е 750 лева на кола в Община Пловдив. От друга страна това е единственият бранш, в който касовите апарати продължават да се подчиняват на Наредба от 90-те смутни години на 20 век, когато всеки се отчита както намери за добре, а какво по-добро от нищо. Фискалните устройства не са свързани с НАП, нито пък са обхванати от новите изисквания за онлайн връзка, още повече е обществена тайна как данните им се манипулират.

Патентният данък се прибира от общинската хазна, а за държавата остава ДДС, данък дивидент при преразпределяне на сумите от печалба, които едва ли остават в касата на фирмата и не на последно място осигуровките на работниците в дадено превозваческо дружество. 

Преди да се потопим в конкретиката, нека посочим малко синтезирани данни от анализа на TrafficNews.bg.Всички таксита в Пловдив генерират около 44 милиона лева оборот годишно само от таксиметров курсове. ДДС-то на 44 милиона е 8,8 милиона. За 2015 година цялото внесено ДДС за цяла България е 3,1 мил. Осигуровките на работещите в бранша в Пловдив възлизат на около 7,4 милиона и при заети 1 500 души. А те всъщност са доста повече. Внесените в държавния бюджет за 2015 за цялата страна са 6,2 милиона. Тези сметки не включват ефири, наем на кола и такса от шофьор към превозвач за ползване на лиценза му.

Дългият прекъснат път на парите – от оборот към… данък или джоб и още четете в материала на колегите от Трафик