По улиците на Пловдив от няколко седмици наред с традиционните жълти таксита , се движат и елегантни хюндаи , боядисани в зелено и бяло с надпис Traffic Taxi. Автомобилите са хибриди и са новата инвестиция на фирма Трафик СОТ ЕООД. Собственикът на компанията Александър Апостолов си е поставил амбициозната цел да промени икономическите принципи на работа в таксиметровия бранш в Пловдив. Промените включват екологични автомобили- собственост на компанията , шофьори на трудови договори, бърза реакция при повикване и възможност за видеонаблюдение в такситата.
Прогнозите на Апостолов са до края на 2019 в Пловдив да има петстотин нови хибридни автомобила , като инвестицията за тях ще бъде 25 милиона лева. Сделката се финансира с кредит от Българо-американската кредитна банка /БАКБ/ и собствени средства. Първите 80 автомобила на стойност 5 милиона лева вече работят, макар и в тестови режим. Защо компанията влезе в този сегмент от бизнеса, какви са очакванията и каква услуга ще могат да ползват пловдивчани, разговаряме със собственика на Трафик СОТ – Александър Апостолов.
- Г-н Апостолов, защо решихте да влезете в един от най- конкурентните бизнеси? В Пловдив има над 1000 таксита и 7-8 таксиметрови компании. Къде видяхте пазарна ниша?
- В Пловдив действително има 1300 таксита. В същото време обаче е изключително трудно да поръчаш такси между 17 и 20 часа и между 7 и 9 часа. В петък вечер и в събота вечер до полунощ няма свободни таксита. Таксиметровите компании отказват заявки в този часови диапазон. По това време таксито стига до адрес за 30 минути. Клиентите не са толкова търпеливи, свикнали са да имат кола след 5-6 минути. Според мен има търсене не само за пиковите часове, но и за по-качествена услуга от тази, която се предлага в момента.
- Новите таксита се различават от стандартните жълти коли. Защо са в бяло и зелено? И колко автомобила работят?
- Стартираме с 80 автомобила, като планираме до края на 2019 година техният брой да е 500. Избрали сме зеленият цвят, защото автомобилите са хибриди. Двата вида енергия , които използват, са бензин и електричество, като 70% от пробега ще бъде на ток. Колите са „Хюндай Йоник” . Надявам се клиентите да оценят не само луксозното и чисто купе, бързата реакция на заявките, а и да ни подкрепят в грижата за околната среда. Пловдив е начело в класациите за най- мръсен въздух и всеки трябва да направи всичко по силите си, това да се промени. Важно е за нас, за децата ни, за бъдещето на града. Но не можем да чакаме само на градските власти. Бизнесът също е отговорен. Това трябва да е ангажимент на всяка голяма компания. Не случайно финасирането на проекта ни става от Българо-американската кредитна банка /БАКБ/, която е Зелената банка на България. Основната причина да получим кредитна линия е фактът, че инвестираме в екологично чист транспорт.
- Хибридните автомобили са доста по-скъпи от моделите от същия клас. Това ще оскъпи ли услугата?
- Не, цените на таксиметровата услуга ще бъдат същите както на всички останали компании – 0,82 лв дневна, 0. 92 нощна и 0, 99 лв. при повикване. Действително както цената, така и поддръжката на хибридните автомобили е двойно по-скъпа от тези на другите коли. Горивото обаче не е най-големия разход в този бизнес. Автомобилите на метан имат приблизително същите разходи за гориво както хибридните автомобили. Всъщност печалбата на компанията ще дойде от по-големия оборот, който ще се генерира от по-качествената услуга. Тъй като ще работим с шофьори на договори , ще имаме трисменен режим на работа на един автомобил . С увеличението на броя на колите, ще се увеличава и печалбата.
- От къде ще дойде по-високото качество?
- По-високото качество идва с новите, добре поддържани автомобили. На следващо, но не и по важност място е фактът, че самият шофьор е служител на фирмата – превозвач. Фирмата ни контролира услугата с алгоритъм от зададени правила. Тези правила са вписани в трудовия договор на шофьорите. Досегашният начин: вземаш си една кола под наем, качваш се и работиш когато искаш и както искаш – ако искаш ще ходиш на заявка, ако искаш – няма да ходиш, ако искаш ще пушиш в колата, ако искаш – няма да пушиш. Не че няма шофьори, които си гледат добре работата, но много разбират бизнеса така: аз съм си шеф и ще правя каквото си искам. Сега клиентът може да контролира водача от момента на заявката до достигането на мястото, което желае.
- Казахте, че планирате до края на годината на пуснете 500 коли. Това не е ли прекалено амбициозен проект? Няма ли градът да се пренасити с таксита?
- Аз не мисля, че общият брой на такситата в Пловдив ще се промени. Смятам, че когато вкараме 100 наши автомобила, ще отпаднат 100 автомобила на конкуренцията. Няма логика едно такси да работи по 3-4 часа на денонощие. Пловдивчани вече ще имат качествена алтернатива. Каква е логиката да изберат по-некачествена услуга на същата цена? Мисля, че доста таксиметрови водачи ще дойдат да работят при нас, защото ще могат да разчитат на твърд приход и процент от оборота, а в същото време няма да имат разходите, които правят , работейки като еднолични търговци. По наша преценка в Трафик такси шофьорите ще получават поне същите пари, които са заработвали сега като еднолични търговци. А имат стимул и възможност да изкарват и повече, защото приходите им се формират така: трудов договор и осигуровки на минимална работна заплата, плюс преми, изчислявана като процент от докараните за фирмата приходи.
Истината е, че в Пловдив няма нито една таксиметрова компания, която да е превозвач. Фирмите, които пловдивчани използват, продават единствено ефир. И от там нататък шофьорите или карат собствени автомобили и си плащат седмична такса , за да ползват ефира, или вземат коли под наем от някоя фирма. До голяма степен това е и причината за недоброто качество на таксиметровите услуги под тепетата.
- Какви други екстри ще ползват клиентите на Трафик такси?
- Създадохме специално приложение за мобилни телефони „Трафик такси“. Безплатно е и може да се изтегли във всеки момент. През приложението, клиентът може да намери най-близката до него кола в периметър с радиус 1 километър. И след като я повика, може да следи движението на таксито към него. Сега практиката е във всяка зона на града шофьорите да се подреждат от диспечер, по реда на записването. Нашите шофьори са на трудов договор и не ни интересува кой е първи, втори или пети в зоната. На повикването отива не първата записана кола, а най-близката – пестим време за нас и клиента, намаляваме празния пробег от всяка заявка.
Във всеки автомобил има 2 таблета – един за шофьора и един за клиента. В автомобила има безплатна мрежа и по този начин родители, които пращат детето си на училище с нашия автомобил могат през цялото време да го виждат на екрана докато напусне колата. Така ще спестят време, но пак ще са сигурни, че с детето им всичко е наред. Предлагаме и услуга виртуален портфейл, който родителите могат да заредят с определена сума, за да не се налага децата им да носят в себе си пари в брой.
Освен това ще има клиентите ще могат да ползват услугата „персонална заявка” , поръчвайки предпочитан шофьор. В приложението всеки от водачите ще има рейтинг, който ще се дава от пътниците, които ползват автомобила. Прогнозните цени и времето за пристигане, които излизат на таблета на пътника, също са предимство. За компаниите, които решат да сключат договори с Трафик такси , сме предвидили специални отстъпки. Надявам се пловдивчани да изберат Зеления транспорт.