330 милиона са заложените средства в бюджета за 2019 г. за увеличение на заплатите на учители и директори, а 39 милиона лева са за увеличение на минималната работна заплата в системата. Нарастването на най-ниските заплати ще бъде с 20 процента и те ще достигнат почти средната за страната от 920 лева брутно, а реално като нетно трудово възнаграждение, младите учители ще получат 713,90 лева. Това се посочва в становище от Синдиката "Образование" към КТ "Подкрепа" за бюджета за образованието за 2019 г., предаде БТА.
В становището се казва, че увеличението на разходите за делегирани към образованието дейности е със 17 процента, така, както е заложено в решение на Министерския съвет за приемането на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2019 г. Единният разходен стандарт за ученик става 1611 лв. вместо сегашните 1370 лв.
Стандартът за училище ще бъде увеличен от 33 000 лв. на 38 400 лв., а за паралелка - от 6998 лв. на 8176 лв. Стандартът за яслена и целодневна група в детска градина и училище става от 3998 лв. на 4664 лв., а за институция - от 20 000 лв. на 23 800 лв. За дете от 2 до 4 години държавата ще предоставя по 2190 лв., а за дете в задължителната предучилищна възраст - по 2405 лв. За съжаление, предвидените капиталови разходи за ученик, остават без изменение на 25 лв. "Вместо сериозно и отговорно финансиране на системата, през 2019 г. за образованието са предвидени 3,6 процента от БВП, което е разочароващо и не го представя, както шумно се прокламира, като приоритет на държавата, ако го сравним с бюджета за 2009 г. - 3,9 процента от БВП", коментират от синдиката. И заявяват, че повече от десетилетие настояват да започне приоритетно финансиране на образователната система, което ще отвори врати за истинските реформи в нея.
Синдикатът предлага за пореден път финансиране от 6 процента от БВП по препоръка и пример на реформиращите се образователни системи в европейските държави. Синдикат "Образование" заявява, че новото увеличение на работните заплати е фундаментално важно, но няма да реши проблема с нежеланието на младите хора да станат учители, както по финансови причини, така и заради други, но не по-малко важни "недостатъци на учителската професия".
Сред тях са непосилната бумащина и все по-нарастващият родителски натиск. Новият образователен бюджет за 2019 г. прави плах опит за заличаване на неравенствата между големите и малките училища с нови компоненти във формулата за разпределянето на средствата по единния разходен стандарт за ученик. Засега обаче, МОН пропуска един много важен компонент в тази формула - компонентът учител, който многократно е предлаган от Синдиката "Образование".
Друга важна несправедливост, която трябва да намери решение, е в достигнатите през последното десетилетие съществени разлики в работните заплати за еднакви учителски длъжности. Тук ножицата се отваря до над 200 лева в една и съща образователна институция, заявяват от учителския синдикат, с председател Юлиян Петров. От синдиката обобщават, че въпреки всички критични анализи на натрупаните през годините негативни и формални политики в образованието, 20-процентното увеличение е знаково, исторически важно и не се е случвало от десетилетия.
Образованието е стратегически отрасъл на всяко съвременно и отговорно за бъдещето общество и заслужава повече подкрепа, добра воля и разбиране, коментират синдикалистите.