Малко под 5 милиона лева ще получат наследниците на загиналите 15 българи на злополучния кораб "Илинден", който потъна край Охридското езеро през 2009 година, пише "Телеграф". Това стана ясно от решение на Софийския апелативен съд по гражданско дело срещу DNV GL SE - компанията, издала разрешително за плаване на гемията, без тя да е годна за това.
Решението на магистратите е от миналата седмица и с него те отменят това на първа инстанция - Софийски окръжен съд, който в началото на миналата седмица присъди с около 2 милиона лева повече на близките на жертвите от село Антон.
Въпреки, че обезщетенията за 32-ма наследници са орязани, делото само по себе си е голям успех, коментираха запознати. Причината е, че това е първото у нас дело по решение на Европейския съд по правата на човека, според което пострадалите имат право да водят дела за обезщетение срещу чужда компания или извършител по местонахождението на пострадалите лица, Така вече ще имаме установена съдебна практика и кола с немски номера блъсне нашенец в Париж например, потърпевшият може да съди немския застраховател у нас, а не в Германия, обясниха юристи.
Решението на апелативните магистрати не е окончателно и подлежи на касационно обжалване.
По делото бе направена съдебно-техническа експертиза, която доказва, че корабът неправомерно е получил удостоверение за плаване. Експертитестигнали до заключението, че представителят на немската компания в Македония Бранко Баич е антидатирал документи. Това означава, че той е издал документ за оглед на гемията със задна дата - след потъването му, за да замете следите.
Освен това плавателният съд бил сертифициран, въпреки че не отговарял на елементарни изисквания за безопасност. Гемията дори нямала задължителната спасителна лодка и пояси. Тези факти станаха известни още по време на процеса в Македониям където осъдителни присъди получиха както капитанът на "Илинден" Сотир Филевски, който качил на борда повече пътници от позволеното, така и Баич, който след трагедията се укри и все още не е намерен.
Трагедията стана на 5 септември 2009 година. Тогава претовареният с пътници кораб потъна на път за манастира "Св. Наум" и 15 българи никога не се прибраха от злополучната екскурзия.
Въпреки, че обезщетенията за 32-ма наследници са орязани, делото само по себе си е голям успех, коментираха запознати. Причината е, че това е първото у нас дело по решение на Европейския съд по правата на човека, според което пострадалите имат право да водят дела за обезщетение срещу чужда компания или извършител по местонахождението на пострадалите лица, Така вече ще имаме установена съдебна практика и кола с немски номера блъсне нашенец в Париж например, потърпевшият може да съди немския застраховател у нас, а не в Германия, обясниха юристи.
Решението на апелативните магистрати не е окончателно и подлежи на касационно обжалване.
По делото бе направена съдебно-техническа експертиза, която доказва, че корабът неправомерно е получил удостоверение за плаване. Експертитестигнали до заключението, че представителят на немската компания в Македония Бранко Баич е антидатирал документи. Това означава, че той е издал документ за оглед на гемията със задна дата - след потъването му, за да замете следите.
Освен това плавателният съд бил сертифициран, въпреки че не отговарял на елементарни изисквания за безопасност. Гемията дори нямала задължителната спасителна лодка и пояси. Тези факти станаха известни още по време на процеса в Македониям където осъдителни присъди получиха както капитанът на "Илинден" Сотир Филевски, който качил на борда повече пътници от позволеното, така и Баич, който след трагедията се укри и все още не е намерен.
Трагедията стана на 5 септември 2009 година. Тогава претовареният с пътници кораб потъна на път за манастира "Св. Наум" и 15 българи никога не се прибраха от злополучната екскурзия.