Заедно с евродепутата Петър Курумбашев той показа как колата, вместо вредни газове, произвежда чиста вода. От чистата вода отпи и зам.-транспортният министър Ангел Попов. По думите му това е бъдещето на автомобилите.
А за бъдещето у нас Министерството на околната среда и водите дава 1 милион лева. Как работят водородните коли беше демонстрирано и на най-малките пред НДК.
До 2025 година се очаква в България да бъдат направени 10 водородни автомобила, но стационарни в цялата страна. Парите за новите станции щели да дойдат от Европа.
Жители и гости на София разгледаха два водородни автомобила (Toyota & Hyundai), разгледаха зарядна станция за водород, както и два водородни автомобила, изработени от студенти в Техническия университет в София и Русенския университет, видя БулФото.
Обучаващи от образователен център “Технократи” (технологичен образователен център за деца и младежи) запознаха посетителите с бъдещето, което носят възобновяемите енергийни източници чрез интересни и практически експерименти, включващи слънце, вятър и вода.
В откриването взеха участие Петър Курумбашев, член на Европейския парламент, Барт Биебуйк, изпълнителен директор на Съвместното предприятие „Горивни клетки и водород“ (публично-частно партньорство между Европейската комисия, европейската промишленост и европейската научноизследователска общност), Ангел Попов, заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, проф. Евелина Славчева, директор на ИЕЕС – БАН, проф. Костадин Костадинов от Министерство на образованието и науката.
Надяваме се повече българи да научат, че са направени водородни коли и в България. Това каза Петър Корумбашев по време на представянето на водородните автомобили, предаде „Фокус”. „Можете да видите две водородни коли, изработени в Азия и две коли, които са истинска гордост за мен като българин, тъй като са изработени в два български университета. Чрез вашите съобщения днес се надяваме повече българи да научат, че са направени водородни коли и в България”, каза още той. „Водородът вече се използва за задвижване и на влакове. Може да се използва и при рафинерии, може да се използва при пренасяне на енергия, за създаване на изкуствен газ. Имаме желание утре да направим конференция, в която да говорим и за индустриалното приложение на водорода”, допълни Курумбашев.
Десете водородни станции ще бъдат изградени в следващите 7 години по българските пътища, първата от тях ще бъде монтирана на пристанището в Бургас. Това обяви зам.-министърът на транспорта Ангел Попов, цитиран от Монитор.
Станциите ще бъдат разположени на най-ползваните пътища, първо по магистралите, уточни Попов. "В момента се проучват точките, където да се разположат водородните колонки. Станциите най-вероятно ще бъде съвместен проект между министерствата на транспорта и регионалното развитие, както и АПИ, които стопанисват пътищата", уточни зам.-министърът.
В началото на месеца правителството прие промени в Националната рамка за политика за развитие на пазара на алтернативни горива в транспортния сектор и за разгръщането на съответната инфраструктура. Чрез измененията се въвеждат изискванията на европейското законодателство за създаване на условия за по-широко прилагане на алтернативни горива и задвижвания в транспорта.
Екип на БАН работи по водороден двигател, който ще задвижва кораб за атракционни пътувания до остров "Св. Анастасия".
До края на следваща година по софийските улици ще се движи и тролейбус на водород, коментира пред "Монитор" съветникът на образователния министър проф. д-р Костадин Костадинов. Проектът се финансира от ведомството, общата сума на програмата на образователното министерство е 7.3 млн. лева. Другият демонстрационен проект на водородна енергия е печка за отопление.
Задвижвани от водород автомобили ще могат да се видят и тестват и утре от 11 до 16 часа в района на НДК. Всички желаещи, имащи шофьорска книжка, ще могат да карат серийните модели, които се предлагат в редица страни.
Двата автомобила се задвижват от електричество, което се получава след реакция на водород от резервоара и кислород от въздуха в горивна клетка, като отпадният продукт е вода. Горивните клетки се считат за надежден и гъвкав ресурс, който може да има най-различни приложения - от автомобили, мотоциклети, кораби, автобуси, жилищни сгради до металургични комбинати.
Клетките могат да бъдат захранвани с водород, който се произвежда от 100% възобновяеми източници, като например вятърна или слънчева енергия. Събитието е част от официалната програма на Българското председателство на Съвета на ЕС и се провежда с подкрепата на евродепутата Петър Курумбашев, Българска академия на науките, Министерство на образованието и науката, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Столична община и Асоциацията на европейската индустрия "Водород Европа".
Пред НДК ще бъде направена демонстрация и на зареждане на водороден автомобил с гориво от специална станция, като за пет минути той ще получи водород за 500 километра пробег.