Истанбулската конвенция съдържа някои откровено противоконституционни моменти и те са свързани с нарушаване на един базисен принцип на правовата държава, а именно правната сигурност, което означава, че правните норми трябва да са ясни, точни, недвусмислени по съдържание и да не предизвикват разнородни интерпретации, за да могат субектите на правото – гражданите и бизнесът да предвиждат техните правни последици". Това заяви пред БНР д-р Борислав Цеков от Института за модерна политика.
„В Истанбулската конвенция са употребени термини и понятия, чието съдържание е неясно и по него няма научен консенсус. Става дума за придобилите особена популярност около Истанбулската конвенция понятия – джендър (социален пол) и джендърна идентичност. Има две основни трактовки на тези термини. Едната, която е по-широко разпространена, стъпва на научния консенсус в генетиката, медицината, биологията и голяма част от социалните науки, че биологичният пол детерминира, предопределя социалния пол като негова надстройка, управление на пола, социална среда и така нататък, тоест не може да се скъса връзката между биологичния и социалния пол и социалният пол не е въпрос на личен избор, а е генетически предопределен от мига на зачеването до смъртта на един индивид. Това е научният възглед, но през последните години се появиха идеи, които разкъсват тази връзка между биологичния и социалния пол. Говорят, че социалния пол е въпрос на психическо изживяване и личен избор“, обясни той.
Д-р Цеков добави още, че основният принцип на правовата държава – правната сигурност, е нарушен с тези термини и понятия, съдържащи се в Истанбулската конвенция.
„Има и един втори момент, който е противоконституционен и той е свързан с нарушаването на неприкосновеността на личния живот на гражданите, тяхното достойнство, чрез налаганата от Истанбулската конвенция като идея да бъдат изкоренявани така наречените стереотипни роли на пола, но без да обвързват тези роли с някаква дискриминация или насилие или други противоправни посегателства. Най-широкият социален стереотип за мъжете и за жените е жената, която е майка и се грижи за децата и семейството, а мъжът се грижи за прехраната и сигурността. Милиарди хора по света живеят в сговор, мир и любов именно по този социален и културен модел и това по никакъв начин не продуцира насилие или дискриминация“, посочи той.
„В Истанбулската конвенция са употребени термини и понятия, чието съдържание е неясно и по него няма научен консенсус. Става дума за придобилите особена популярност около Истанбулската конвенция понятия – джендър (социален пол) и джендърна идентичност. Има две основни трактовки на тези термини. Едната, която е по-широко разпространена, стъпва на научния консенсус в генетиката, медицината, биологията и голяма част от социалните науки, че биологичният пол детерминира, предопределя социалния пол като негова надстройка, управление на пола, социална среда и така нататък, тоест не може да се скъса връзката между биологичния и социалния пол и социалният пол не е въпрос на личен избор, а е генетически предопределен от мига на зачеването до смъртта на един индивид. Това е научният възглед, но през последните години се появиха идеи, които разкъсват тази връзка между биологичния и социалния пол. Говорят, че социалния пол е въпрос на психическо изживяване и личен избор“, обясни той.
Д-р Цеков добави още, че основният принцип на правовата държава – правната сигурност, е нарушен с тези термини и понятия, съдържащи се в Истанбулската конвенция.
„Има и един втори момент, който е противоконституционен и той е свързан с нарушаването на неприкосновеността на личния живот на гражданите, тяхното достойнство, чрез налаганата от Истанбулската конвенция като идея да бъдат изкоренявани така наречените стереотипни роли на пола, но без да обвързват тези роли с някаква дискриминация или насилие или други противоправни посегателства. Най-широкият социален стереотип за мъжете и за жените е жената, която е майка и се грижи за децата и семейството, а мъжът се грижи за прехраната и сигурността. Милиарди хора по света живеят в сговор, мир и любов именно по този социален и културен модел и това по никакъв начин не продуцира насилие или дискриминация“, посочи той.