Tesla буквално лети след успешното изстрелване на най-мощната ракета на Илон Мъск (и в света изобщо), с която бе изведена и личната кола на милиардера. Обаче отчетът за приходите на компанията в четвъртото тримесечие показва, че предизвикателствата на Земята продължават да са факт, пише The Wall Street Journal.
Tesla отчита приходи от $3.3 млрд. и коригирана загуба от $3.04 за акция. Тази загуба бие анализаторите, които прогнозираха загуба от $3.11. Но цифрите показват, че загубата се покачва, тъй като за предходното тримесечие акциите загубиха по $2.92 от стойността си.
В последното тримесечие на 2017 г. компанията понася загуби на стойност $657 млн. спрямо $123 млн. през същото тримесечие на 2016 г.
Освен тези цифри компанията за е-автомобили има все пак и с какво да се похвали. Изхарченият кеш е бил $277 млн., което е значително подобрение спрямо предишните тримесечия. Друг плюс е, че Tesla успя да избегне понижение на прогнозната си за производството на Model 3 за трети пъти в последните три месеца.
По-малко изхарченият кеш се дължи на включването на клиентски депозити в паричния поток, но това е заблуждаващо, тъй като те не идват от текущи продажби.
Междувременно е налице тревожна тенденция по отношение задълженията на компанията - колкото повече автомобили продава, толкова по-нисък става маржът на печалба. Към днешна дата той е 13.8% или с около 8% по-малко на годишна база. Рентабилността и тази година е съмнителна, тъй като прогнозите на Tesla за тази година са за 100 000 доставки от по-старите модели - S и X, които носят по-добра печалба от Model 3, но са с 1000 по-малко от 2017 г. и то с вече падналия марж.
Въпреки че от Model 3 се очаква много, ще трябва да се направят съществено съкращаване на разходите и подобрения в ефективността на производството, за да могат маржовете на печалба поне да бъдат постоянни, след като не могат да се увеличават. А все по-голямата конкуренция в сектора чрез заявките на водещи автомобилни компании за тази година най-вероятно ще допринесе за още свиване на маржовете.
Но всички тези цифри изглежда не притесняват инвеститорите на Мъск и Tesla продлъжава да се радва на свободен достъп до капиталовите пазари.
Обаче шансовете на Tesla да се превърне в устойчив и печеливш бизнес, който не се нуждае от постоянно финансиране, за да оцелее, изглеждат по-малки от това да се прати спортна кола в орбита.