Пролетните дъждове продължават да създават неприятности в цялата страна. Водата, която се изля през последните дни, активизира нови свлачища и срутища. Земни маси се свлякоха на пътя между Родозем и Смолян, а паднали скали между Смолян и село Вехтино още повече затрудниха движението в Родопите.
Картината е сходна и в Странджа. Паднали скали наложиха ограничение на пътя между Малко Търново и Граматиково. Защо зачестяват свличанията на скална маса и как могат да бъдат предотвратени такива инциденти?
Според президента на Българска национална група по инженерна геология доц. д-р Кирил Ангелов основните причини за образуването на свлачища са две - наличието на глини в почвата и обилните валежи.
"Когато глината се напои, тя преминава в пластично състояние. Това става при обилни валежи, а от тях не можем да се отървем. Все пак дъждовете са сравнително малко - на фона на други страни в Югоизточна Азия например", уточни още доцентът сутрешния блок на Bulgaria ON AIR.
По думите му трябва да бъдат проектирани укрепителни съоръжения още преди свлачището да се активизира, но затова трябват пари.
"По-евтино е свлачищата да се наблюдават и укрепят, отколкото да се оправят, след като земната маса е рухнала. Няма свлачище, което не може да бъде овладяно. За съжаление обаче има укрепителни проекти, които не се изпълняват на време или се правят некачествено. Освен това парите са доста малко", допълни президентът на Българска национална група по инженерна геология.
Д-р Ангелов е категоричен, че в момента трябва да бъдат укрепени свлачището на изхода на Смолян за Мадан и не трябва да бъдат правени компромиси.
Картината е сходна и в Странджа. Паднали скали наложиха ограничение на пътя между Малко Търново и Граматиково. Защо зачестяват свличанията на скална маса и как могат да бъдат предотвратени такива инциденти?
Според президента на Българска национална група по инженерна геология доц. д-р Кирил Ангелов основните причини за образуването на свлачища са две - наличието на глини в почвата и обилните валежи.
"Когато глината се напои, тя преминава в пластично състояние. Това става при обилни валежи, а от тях не можем да се отървем. Все пак дъждовете са сравнително малко - на фона на други страни в Югоизточна Азия например", уточни още доцентът сутрешния блок на Bulgaria ON AIR.
По думите му трябва да бъдат проектирани укрепителни съоръжения още преди свлачището да се активизира, но затова трябват пари.
"По-евтино е свлачищата да се наблюдават и укрепят, отколкото да се оправят, след като земната маса е рухнала. Няма свлачище, което не може да бъде овладяно. За съжаление обаче има укрепителни проекти, които не се изпълняват на време или се правят некачествено. Освен това парите са доста малко", допълни президентът на Българска национална група по инженерна геология.
Д-р Ангелов е категоричен, че в момента трябва да бъдат укрепени свлачището на изхода на Смолян за Мадан и не трябва да бъдат правени компромиси.