Подобно събитие въобще не е рядкост. Само в САЩ всеки пътнически самолет е удрян от светкавица веднъж годишно.
Обикновено светкавицата влиза през носа на машината и излиза през опашката. Това означава, че зарядът преминава през цялото тяло на самолета.
Една светкавица е приблизително 5 пъти по гореща от повърхността на Слънцето. Тези високи температури могат да нанесат сериозни щети на самолета. Последният път обаче, в който самолет (поне в САЩ) катастрофира заради подобно нещо, е през 1963 г.
Днес тези машини са създадени така, че да издържат удара на светкавицата. Също така се провеждат дълги и наземни тестове, преди въобще да излетят.
По време на конструирането им самолетите се покриват с електропроводим външен пласт. Обикновено алуминий. Той позволява на светкавицата да премине безпрепятствено през машината и да се върне в атмосферата. Същевременно предпазва чувствителните инструменти на борда.
Носът е особено уязвимо място, тъй като той не е покрит с електропроводим материал. Там се намира радарната технология на самолета, а тя не може да функционира, ако се намира под подобно нещо. Затова инженерите покриват носа с метални ленти, които отклоняват светкавицата от радара.
Друго потенциално опасно място резервоарите с гориво – само една искра би могла да накара целия самолет да избухне. Ето защо защитният пласт около тях е много по-дебел, за да попречи на светкавицата да го прогори.
В интерес на истината – въобще не трябва да се притеснявате от светкавиците. Турболенцията, срезът на вятъра и всичко останало, което асоциираме с гръмотевичните бури, са далеч по-опасни.
Прочетете още
- 23:00 Дневен хороскоп за 12 декември: Риби, внимавайте с прибързаните решения
- 10:50 Спецакция в Бойчиновци! Претърсиха домовете на кмета и общински служители СНИМКИ
- 20:00 След 1460 дни: ремонтираха тавана на подлеза на Централна гара в София СНИМКИ
- 15:00 Издирването продължава: Счупен е кракът на детето, блъснато от шофьор в София