Когато светкавица удари самолет, пътниците може и да видят ярко присветване през прозореца, последвано от силен тътен. За кратко осветлението в кабината вероятно ще примигне, пише Obekti.bg.
 

Подобно събитие въобще не е рядкост. Само в САЩ всеки пътнически самолет е удрян от светкавица веднъж годишно.

Обикновено светкавицата влиза през носа на машината и излиза през опашката. Това означава, че зарядът преминава през цялото тяло на самолета.

Една светкавица е приблизително 5 пъти по гореща от повърхността на Слънцето. Тези високи температури могат да нанесат сериозни щети на самолета. Последният път обаче, в който самолет (поне в САЩ) катастрофира заради подобно нещо, е през 1963 г.

Днес тези машини са създадени така, че да издържат удара на светкавицата. Също така се провеждат дълги и наземни тестове, преди въобще да излетят.

По време на конструирането им самолетите се покриват с електропроводим външен пласт. Обикновено алуминий. Той позволява на светкавицата да премине безпрепятствено през машината и да се върне в атмосферата. Същевременно предпазва чувствителните инструменти на борда.

Носът е особено уязвимо място, тъй като той не е покрит с електропроводим материал. Там се намира радарната технология на самолета, а тя не може да функционира, ако се намира под подобно нещо. Затова инженерите покриват носа с метални ленти, които отклоняват светкавицата от радара.

Друго потенциално опасно място резервоарите с гориво – само една искра би могла да накара целия самолет да избухне. Ето защо защитният пласт около тях е много по-дебел, за да попречи на светкавицата да го прогори.

В интерес на истината – въобще не трябва да се притеснявате от светкавиците. Турболенцията, срезът на вятъра и всичко останало, което асоциираме с гръмотевичните бури, са далеч по-опасни.