Белгийската полиция съобщи днес, че е изпратила агенти да си купят смартфони втора ръка, за да провери могат ли да се откраднат личните данни на предишните им собственици от продавачите или купувачите им.
Агентите пътували до Барселона, Лондон и Берлин, където купили втора ръка телефони, работещи с Android.

Оказало се, че 2 от 20-те апарата били с още активни Gmail профили, което означава, че бившите собственици просто са изключили телефона си, преди да го предложат за продажба. Останалите били ползвали функцията за връщане на телефона до фабричните му настройки, която се предлага от производителите им. Със софтуер за възстановяване на данни белгийските ченгета успели да извлекат 4000 снимки. Над 1500 от тях били семейни и включвали деца, на 750 имало „повече или по-малко облечени жени“, а над 250 селфита разкривали бившите собственици. От предложените за продажба телефони с лекота били извлечени и 750 имейла и SMS-а, 250 контакти, както и други данни.

За да предпази белгийците от кражба на самоличността им, полицията разпространи днес съвети към хората, които желаят да се разделят с телефоните или таблетите си, базирани на операционната система Android.

"Първото, което трябва да направите, е да криптирате съдържанието на вашето устройство с функцията, която ще намерите в менюто с настройките за безопасност“, се казва в съобщението.

"Предвидете си време и външен източник на захранване, защото ще трябва да почакате. След това можете да започнете фазата на нулиране, която също е предвидена в менюто“, продължават ченгетата.

За по-голяма сигурност могат да се използват и специализирани приложения за изтриване на наличната върху телефоните и таблетите информация. Те трябва да се задействат преди да се пусне функцията за връщане на фабричните настройки.

Белгийските полицаи се вдъхновили за експеримента от Световния мобилен конгрес в Барселона. Там инженери на компанията за софтуер Avast демонстрирали рисковете от безплатните безжични мрежи. Те активирали три фалшиви хотспота на летището в Берселона, които носели леко видоизменени имена на популярна верига за кафе.

Много потребители се вързали за „патиците“, без да забележат различното изписване, други били „закачени“ автоматично от телефоните си. За 2 часа повече от 3000 души се свързали с фалшивите мрежи, излагайки се на риск от кражба на дигиталната си самоличност.

Софтурната компания успяла да „бръкне“ в социалните мрежи на потребителите, да разгледа профилите им в сайтове за запознанства, да влезе в електронната им поща и да проследи електронните им банкови транзакции, докато те чакали на опашка да се чекират.

Белгийската полиция наскоро публикува и съвети към потребителите на Фейсбук да не ползват новите емотикони, които бяха добавени към бутона „Харесвам“, защото те могат да насочат по настроението им рекламодателите.