Ако сте човек, значи околните постоянно ви оценяват. Всеки обича да слуша хубави думи и похвали, но критиката влияе негативно на самооценката и може да убие дори и най-силната мотивация.

Различните хора реагират по различен начин на критиката – някои се отнасят спокойно, правят си изводи и не страдат емоционално. Други виждат в нея заплаха и проблем. Всъщност основният въпрос не е какво ни казват, а как реагираме.

Не се поддавайте на първия порив

Разбира се, неприятно е, когато ви критикуват, но се опитайте да не се поддавате на първата си реакция. Когато ни нападат и поставят личните и професионалните ни качества под съмнение, чувстваме гняв, раздразнение, обида, които пораждат желание да се защитим или да атакуваме агресивно. Това е несъзнателна нормална реакция на всеки човек. Обидата и ядът поглъщат цялото ни внимание, в резултат на което мислим как да се защитим, а не как да намери положителен ресурс в критиката. Затова ако съумеем да изчакаме първата вълна от емоции да отмине, ще видим много други аспекти на критичната ситуация.

Три експресни техники за отпускане
- Бавно пребройте на ум до 10. Бавно, още по-бавно.
- Направете няколко дълбоки вдишвания и издишвания.
- Запишете мислите и чувствата си на хартия.

Детайлизирайте
Хората имат склонност да обобщават – ти винаги закъсняваш, ти винаги губиш вещите си и т.н. Детайлизирайте: помолете този, който ви критикува, да даде конкретни примери. Може пък да излезе, че действително не сте особено точни.

Приемете несъвършенството
Никой не е съвършени – нито вие, нито този, който ви критикува. Научете се да се отнасяте спокойно както към своите недостатъци, така и към тези на околните. Като се затваряме в обидата, се лишаваме от възможността да се усъвършенстваме, да научим нещо ново и полезно.

Кой ви критикува?
Помислете над този въпрос. Може би някой се чувства важен, когато ви критикува? Или пък приятел иска да ви помогне, но не знае как да го направи? Вижте кой е срещу вас и е вероятно реакцията ви да се промени.

Отговаряйте при необходимост
Не влизайте в безсмислени спорове – научете се подминавате безпочвената критика. Това ще ви спести време и сили. Важно е да се вслушвате в критиката, да отсявате нюансите и да реагирате с достойнство спрямо ситуацията.