14 милиона гледания регистрира точно за 2 месеца последният хит на Азис „Хабиби”. Уникалният успех на парчето постави абсолютен рекорд за България, тъй като никога досега клип на роден изпълнител не е калкулирал подобни цифри в броячите на най-популярната платформа за видео обмен „ЮТюб”.

На какъв точно принцип се генерират гледанията и дали е възможно уникалната за родните станадрти цифра да е изкуствено надута чрез хакери?

„ШОУ” се свърза с експерт, който да обясни как Азис постави рекорда си и точния алгоритъм, по който се отброяват гледанията.

Клипът към „Хабиби” е качен на канала на Фен Тв в „ЮТюб” на 3 ноември миналата година. Сравнително бързо е добил популярност, още на втория-третия ден е постигнал около 200 хиляди гледания, след което тази цифра продължава да се задържа като гледания за всеки следващ ден.

Това е видно от достъпната за всеки потребител на видеоплатформата статистика. Пиковете на песента за петъците и съботите, когато са почивните дни, неделята следва спад, а като цяло гледанията в работните дни също са по-малко.
Пред първите няколко дни „Хабиби” е бил

споделян средно по около 10 хил. пъти

в денонощието. След което постепенно намалява и в мометта варират около 2-3 хиляди. За целия период клипът е споделен 161 530 пъти.

„Няма никакви смущаващи цифри в статистиката. От нея ясно се виждат стандартни амплитуди на бройката гледания за денонощие. По всичко личи, че няма измама и рекордът на Васил е абсолютно реален. На 31 декември срещу 1 януари обаче „Хабиби” е бил завъртян двойно повече, натрупал е около 450 хил. гледания. Но това е напълно нормално с оглед на факта, че датите са празнични и меломаните са се активирали по купоните”, коментира за „ШОУ” инж. Евгени Йорданов, специалист по оптимизиране на търсачки (СЕО), социални мрежи и интернет-маркетинг.

На какъв принцип обаче работи броячът на „ЮТюб”? И дали ако потребителят „Х” е настроил опцията за повтаряне да върти видеото 24 часа в денонощието, след всяка 5-а минута, колкото трае то, ще се отброява ново гледане или денонощната ротация ще бъде отчетена само като 1, тъй като системата разпознава един и същи IP-адрес на потребителя?

„Всеки един клип системата на сайта го отчита като гледан, след като прескочи 15-ата секунда. А се води издяло изгледан, ако сте изгледали 75% от съдържанието му. Абсолютно погрешно е твърдението, че системата в „ЮТюб” отчита по 1 гледане от един IP-адрес независимо колко пъти е пускано видеото за деня. Точно обратното е! Ако го гледате 100 пъти през деня,

това са точно нови 100 гледания


За вашите читатели е важно да уточним, че 14 милиона гледания не означава, че 14 млн. души са видели видеото на Азис. Има и статистика, но не е достъпна за всички, която указва точно колко хиляди или стотици хилади души са навъртели рекордната цифра”, обяснява още инж. Йорданов.

Най-любопитният детайл от статистиката на „Хабиби” обаче е свързан с общото времетраене на 14-те милиона гледания. Ако всички те бъдат пуснати едно след друго, само на един човек биха отнели целия му живот. Калкулирано, времетраенето е точно 98 години.

Според интернет-експерта е абсолютно невъзможно чалгаджиите да „помпат” изкуствено гледанията си в платформата, която се стопанисва от търсачката „Гугъл”. „Все пак това е една от най-мощните компании в света, има достатъчно стабилна защита срещу подобно вмешателство и влага милиони долари годишно именно в това да предоставя на потребителя качествено и неманипулирано съдържание. Не мисля, че който и да е в България, изключвам компетентните държавни институции, има капацитет за контролира платформата „ЮТюб”, смята инж. Йорданов.

Елиана ВАСИЛЕВА


Световният рекорд е на „Gangnam style”

Световният рекорд по най-много гледания в „ЮТюб” принадлежи на Пак Дже-Санг, по-известен като Сай, и неговия „Gangnam style”. Хитът от лятото на 2012 г., по който лудна и младо, и старо, към днешна дата е навъртял 2 489 836 920 гледания.

С наполовина по-малко е американката Кейти Пери и „Dark Horse” (1 234 397 375). В Топ 3 с над 1 милиард гледания е и Енрике Иглесиас и „Bailando”.