Руската транспортна авиокомпания "Волга-Днепър" се е отказала да продължи договора си с НАТО за транспорт на военни товари със своите самолети Антонов-124, съобщи централата на алианса в изявление, цитирано от ТАСС и Франс прес.
"Бяхме информирани от "Волга-Днепър", че няма да продължат услугата си след изтичането на настоящия договор в края на 2018 г.", съобщи НАТО.
"Волга-Днепър" заяви вчера, че иска да се съсредоточи върху гражданския търговски сектор, но запазва готовност за сътрудничество с всички организации за превоз на хуманитарни товари и участие в програми за премахване на последствията от природни бедствия и извънредни ситуации.
Съществуващият проект SALIS (Strategic Airlift Interim Solution - Временно решение за стратегически въздушен транспорт) е за временно ползване на търговски компании с цел компенсиране на недостигащата на НАТО военнотранспортна авиация, която е необходима за операции в отдалечени военни зони. Проектът е задвижен през януари 2006 г., когато алиансът се нуждаеше от постоянни превози за операцията си в Афганистан.
НАТО уточни, че работи със страните от проекта SALIS за проучване на варианти за нуждите им от военен транспорт от януари 2019 г.
Десетте страни от НАТО, които използват този проект, са Белгия, Чехия, Франция, Германия, Унгария, Люксембург, Норвегия, Полша, Словакия и Словения.
В света съществуват само двадесетина самолета Антонов-124, които се притежават от три компании: руската държавна фирма "Флайт Юнит ФЮ-224", украинската частна фирма "Антонов еърлайнс", която също е доставчик на НАТО, и "Волга-Днепър", която е собственик на повечето съществуващи самолети от този модел.
Самолетът Антонов-124 е разработен по съветско време. Той има по-голям капацитет от Еърбъса А400М и може да превозва хеликоптери или бронирана техника.