Саудитска Арабия започва изграждането на воден канал по границата с Катар, на който миналото лято наложи заедно с други арабски държави икономическа и политическа блокада. В близките дни приключва приемането на заявки за осъществяване на този проект, наречен "Салва". Стойността му възлиза според оценки на 750 милиона долара. Експерти свързват решението на Рияд единствено с политически причини, пише Игор Субботин, "Независимая газета".
Идва финалният стадий на търга за прокопаване на канал, минаващ по сухопътната граница между Саудитска Арабия и Катар, съобщи изданието "Мека", като се позова на Сауд ал Кахтани, съветник на саудитския крал. Пет компании изразиха вече готовност да участват в създаването на нова водна артерия, която се очаква да превърне Катар в островна държава. Резултатите от конкурса ще бъдат оповестени в тримесечен срок.
Предния ден Ал Кахтани поздрави чрез Тwitter народа на Саудитска Арабия по случай "стартиращия великолепен проект, който ще превърне Катар в остров". Всички дейности ще се извършват под егидата на Саудитския инвестиционен съюз, информира по-рано изданието "Сабк". Съобщено бе, че "Салва" ще влиза в юрисдикцията на Рияд.
Дължината на канала, който трябва да съедини град Салва със саудитската област Хур ал Адид, ще бъде 60 км. Широчината на водния път ще достига 200 метра. Покрай брега се предвижда да бъде построена туристическа зона, включваща курорти с частни плажове и нови хотели. Рияд обмисля да открие две круизни компании, които да организират морски разходки до други държави от Персийския залив.
По официални оценки саудитското кралство ще изразходва за проекта 750 милиона долара. Работата ще трае близо година и ще се финансира както от частния сектор, така и от инвестиционните ведомства на Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства (ОАЕ). Саудитското ръководство планира да остави северно от канала парцел от един километър, вероятно за бъдеща военна база на кралството. Оттам ще може да се бди за сигурността по границите.
Рияд наистина е загрижен за граничната сигурност, пролича от писмо на саудитския крал до френското държавно ръководство. Салман бин Абдул Азиз Ал Сауд изпрати неотдавна до Еманюел Макрон послание, обясняващо колко е опасна идеята на Катар да купи руски зенитни комплекси С-400. За това намерение спомена през януари т. г. посланикът на Катар в Москва Фахад бин Мохамед ал Атия. "Преговорите по въпроса са в напреднал етап", заяви шефът на дипломатическата мисия в интервю за ТАСС.
Крал Салман обясни, че разполагането на руски системи на катарска територия застрашава сигурността на саудитското въздушно пространство. Монархът предупреди, че страната му може да нанесе удари по районите, където ще бъдат разположени С-400. Рияд е заявявал и преди, че има готовност за военен сценарий. Съмнения в сериозността му обаче поражда фактът, че в блокираното емирство все още са разположени американски и турски контингенти.
Неотдавна външният министър на ОАЕ Ануар Гаргаш заяви в серия от туитове, че независимо кога и как ще бъде осъществен проектът "Салва", появата му "доказва провала на катарските опити за решаване на кризата" в Персийския залив. Според него емирството само е провокирало съседните страни да увеличат санкционния натиск. "Време е Катар да отхвърли своята нерешителност и сериозно да обмисли принципите за уреждане и исканията на четирите страни (Саудитска Арабия, ОАЕ, Бахрейн и Египет, бел. на изданието)", писа министърът. И обясни: ако се запази статуквото, Катар де факто ще се озове в географска изолация. "Мълчанието на Доха по повод проекта за канал издава страх и объркване", добави в Туитър Гаргаш.
Аналитици смятат, че плановете на Саудитска Арабия да отдели Катарския полуостров от Арабския имат изцяло политически характер. "Основният мотив е политически, това са мерки за изолиране на Катар - заяви пред "Независимая газета" Юрий Бармин, експерт на Руския съвет по международните въпроси. - В политически план саудитците виждат в тях импулс, който да наложи на Катар промени в политическата му позиция. Икономически погледнато, това според мен едва ли има смисъл. До момента Катар не се поддаваше на политически натиск. Ако разсъждаваме в същия регистър, границата (по земя, бел. на изданието) е затворена вече от година. Катар не зависи от нея. И просто няма връзка със Саудитска Арабия. Как може тогава каналът да промени икономическата ситуация в Катар? Няма начин. Това естествено цели да сплаши катарското ръководство, макар че много се съмнявам саудитците да осъществят проекта докрай."
Друг наблюдател припомни, че основните стоки пристигат в Катар по море и по въздух. Основни доставчици за емирството са Турция, Иран, страните от Югоизточна Азия, също и европейски държави. Страната успя да диверсифицира икономическите си връзки и замести с други продуктите, внасяни преди блокадата от членки на Съвета за сътрудничество в Залива.
"Всичко това не се доставя по суша, а най-вече по море - заяви за "Независимая газета" Леонид Исаев, старши преподавател в отдел "Политическа наука" на Висшето училище за икономика. - Затова е трудно Катар да бъде изолиран. Според мен тази стъпка на Саудитска Арабия е изцяло символична. При това и скъпоструваща. Тя едва ли може да засегне нечии интереси. Първо, доставките на храни и стоки от първа необходимост изобщо няма да бъдат повлияни. Второ, от военна гледна точка това не променя каквото и да било. Всички бази, разположени там, са бази на военната авиация".
/БТА/