На 84 годишна възраст почина създателят на легендарните унгарски автобуси с марката "Икарус" Ласло Финта. Той отдава целия си живот на автобусната индустрия, като оставя дълбока следа, както в нея, така и в унгарската икономика като цяло.

Фирмата е създадена през 1985 като работилница за файтони. Нов етап в развитието на предприятието започва през 1967 г., когато е представен нов концептуален модел туристически автобус – „Ikarus 250“. Притежаващ съвременен дизайн (дело на фирмения дизайнер Ласло Финта), новият модел печели няколко награди на международни конкурси. „Ikarus 250“ се превръща в „баща“ на цяло семейство модели с различно предназначение и унифициран дизайн. Следват още много модели градски и туристически автобуси и тролейбуси, а фирмата е една от малкото зад желязната завеса, която получава признание и на запад. През 1971 г. са представени новите градски автобуси „Ikarus 260“ (единичен) и „Ikarus 280“ (съчленен), които стават истински хит в този бранш. През 1977 г. се появява и съчлененият модел „Ikarus 286“, предназначен за американския и канадския пазар. През 80-те години „Ikarus“ разработва нови унифицирани като дизайн серии градски и междуградски/туристически автобуси съответно „400“ и „300“. Създават се новите модели с понижен под и задно разположение на двигателя „410“, „415“, „435“ (съчленен) и др. Същевременно се появява богата гама от високоподови туристически автобуси. От 1999 г. компанията е собственост на Irisbus, френско-италиански холдинг, който разполага със значителни мощности в цяла Европа. На „Ikarus“ новите собственици отреждат производството на малки и средни автобуси. Фирмата значително намаля обема на продукцията си.

През годините тя изнася продукция за няколко десетки страни, включително и на запад. В България до преди няколко години на доста места продължаваше да се разчита на автобусите от тази марка, като в София все още се движат тролейбуси Икарус. До 89 година, а и 10-15 години след това легендарните Икарус-и бяха масови, като именно те бяха предпочитани от хората за превоз, заради предлагания комфорт за времето си и надежността.

В Пловдив 3/4 от състава на градския транспорт бе именно от такива автобуси. Те бяха предпочитани заради надежността си и по-добрия комфорт. Доста от тези автобуси бяха използвани и след нормалния им експлоатационен пробег и в края на живота им те бяха избягвани от пловдивчани. Въпреки всичко почти няма човек в страната, който не ги помни или не се е возил в тях. Ласло Финта остава истинска легенда в бранша и е уважаван от много световни специалисти в областта.

снимки: ФБ страницата на Икарус, Унгария; интернет