По стара традиция в началото на есенния сезон двете големи телевизии челно сблъскват най-скъпите си проекти. Пак по традиция обикновено веднага след това се хвалят всеки с рейтингите, на които се позовава (по две различни агенции), че е спечелил разгромна победа. Само че тази година истината в цифри никак не работи в полза на Нова. Според данните на БТВ в неделя на 11 септември Фермата е била гледана от 34% от зрителите, а Биг Брадър от около 25%. Според рейтингите, на които се позовава Нова ТВ, обаче (тук идва изненадата) по-гледаното предаване въз основа на цялата аудитория отново е било Фермата с гледаемост около 30% на 28%. Тъй като стартът на сезона е изключително важен и за двете медии, Нова все пак не падна по гръб като намери начин да излезе от ситуацията: те се похвалиха с победа само за големите градове в една определена възрастова група, както и ползвайки 30 минутен отрязък, в който първият епизод на Фермата беше приключил, а Брадъра продължаваше.
Тъй като аудиторията не разбира материята, естествено резултатът от цялата стъкмистика е, че зрителите не вярват на никого. Начина, по който в случая бяха разчетени резултатите, е все едно Лео Меси да вземе Златна топка за най-добър футболист, но да дадат специална награда и на Валери Божинов за къс пас с пета с десен крак. Или пък да го преведем на политически език – резултатите от изборите да се калкулират само въз основа на гласуването от центъра на София: тогава Иван Костов още щеше да е министър председател. Във втория ден на излъчването си – 12 септември - разликата става още по-драстична. Според данните на агенцията, използвана от БТВ, разликата в полза на Фермата срещу Вип Брадър вече е 13% (38% на 25%), а според данните на използваната от Нова ТВ агенция победата на Фермата е с 5 пункта разлика (пазарен дял 31% на 26%). Естествено никой не се заблуждава, че това ще бъде признато от губещите.
Но по-голямата победа на Фермата не е в рейтингите. Голямата победа е в разбиването на клишето, че публиката до безкрай ще очаква един и същ сюжет и вулкан от ниски страсти, който и след 10 години да я прави щастлива. Разбира се не бива да се заблуждаваме - това е телевизия, и Фермата в бъдеще вероятно също ще предложи интриги и скандали на зрителите, все пак неслучайно са вкарали известни хора. Но въпреки това от екипа успяха да подчинят класическите риалити елементи на една по-голяма идея – връщането към корените. Вярата, че автентично българското е това, което можем да дадем на света, а не имитацията и вечното чуждо поклонничество.
Да се надяваме, че победата на Фермата ще даде тон на телевизията и на медиите като цяло да се опитаме по-често да търсим смисъла, освен евтиния сеир.
Екип на БЛИЦ
Тъй като аудиторията не разбира материята, естествено резултатът от цялата стъкмистика е, че зрителите не вярват на никого. Начина, по който в случая бяха разчетени резултатите, е все едно Лео Меси да вземе Златна топка за най-добър футболист, но да дадат специална награда и на Валери Божинов за къс пас с пета с десен крак. Или пък да го преведем на политически език – резултатите от изборите да се калкулират само въз основа на гласуването от центъра на София: тогава Иван Костов още щеше да е министър председател. Във втория ден на излъчването си – 12 септември - разликата става още по-драстична. Според данните на агенцията, използвана от БТВ, разликата в полза на Фермата срещу Вип Брадър вече е 13% (38% на 25%), а според данните на използваната от Нова ТВ агенция победата на Фермата е с 5 пункта разлика (пазарен дял 31% на 26%). Естествено никой не се заблуждава, че това ще бъде признато от губещите.
Но по-голямата победа на Фермата не е в рейтингите. Голямата победа е в разбиването на клишето, че публиката до безкрай ще очаква един и същ сюжет и вулкан от ниски страсти, който и след 10 години да я прави щастлива. Разбира се не бива да се заблуждаваме - това е телевизия, и Фермата в бъдеще вероятно също ще предложи интриги и скандали на зрителите, все пак неслучайно са вкарали известни хора. Но въпреки това от екипа успяха да подчинят класическите риалити елементи на една по-голяма идея – връщането към корените. Вярата, че автентично българското е това, което можем да дадем на света, а не имитацията и вечното чуждо поклонничество.
Да се надяваме, че победата на Фермата ще даде тон на телевизията и на медиите като цяло да се опитаме по-често да търсим смисъла, освен евтиния сеир.
Екип на БЛИЦ